زیان جایگاه داران از اختلال سامانه سوخت چقدر بود؟

به گزارش وبلاگ دایی جان، اسدالله قلیزاده، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور با بیان اینکه با آنالیز گزارش ها از سراسر کشور و آنالیز ساعات تعطیلی جایگاه ها در طول روزهایی که با بحران روبرو بودیم، می توانیم برآوردی از میزان هزینه ها و زیان جایگاهداران ارائه کنیم، اظهار کرد: برخی جایگاه ها در چند ساعت اول به مدار توزیع به نرخ آزاد بازگشتند ولی برخی ها چند روز با مشکل روبرو شدند که برای آنالیز دقیق هزینه ها به آمار فروش بنزین و گازوئیل در طی روزهای بحران و تعداد جایگاه های بازگشته به مدار نرخ آزاد و هر دو نرخ به تفکیک روز و ساعت پرداختیم و برآورد ما حدود 50 میلیارد تومان زیان و هزینه را نشان می دهد و در بخش هایی نظیر عدم النفع، هزینه های پرسنلی، تغییرات سخت افزاری و… قابل آنالیز است.

زیان جایگاه داران از اختلال سامانه سوخت چقدر بود؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور درباره مقدار صدمه های وارده به تجهیزات و هزینه های مربوطه گفت: فعلا به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مشکل جدی برای دو سطح موجود سامانه هوشمند در جایگاه ها یعنی کارتخوان های منصوبه روی نازلها و تجهیزات سرور و شبکه ای در داخل جایگاه صدمات جدی به اکثریت جایگاه ها وارد نشده ولی در 50 درصد نازل های موجود در سطح جایگاه های کشور برای بازگشت دیسپنسر به ارایه سوخت آزاد جایگاهداران مجبور شدند هزینه های متقبل شوند و تغییراتی در برنامه ها و سخت افزار موجود روی تلمبه ها داده شود.

قلیزاده با بیان اینکه البته در برخی جایگاه ها هم این تغییرات تا زمان برقراری دوباره سیستم سامانه هوشمند داده نشد و عملا جایگاه ها تعطیل بودند، گفت: به عبارتی فرایند بازگشت جایگاه ها به مدار توزیع با توجه به موقعیت جغرافیایی، تجهیزات آن جایگاه و مواردی دیگر متغیر بود ولی میتوان گفت همه جایگاه ها در این خصوص متحمل زیان و هزینه شدند و این آمار با شرایط فعلی اعلام می شود و اگر تغییرات دیگری انجام شود طبیعتا مساله تغییر می کند.

وی ادامه داد: بیش از 4000 مالک جایگاه و حدود 70000 نفر پرسنل در مدیریت بحران ایثارگرانه کوشیدند و در کنار متخصصان قرار گرفتند که اگر کمک آن ها نبود مدیریت شرایط امکانپذیر نمی شد و واقعا این اقدام همچون تلاشهای بی وقفه شبانه روزی آن ها جای تشکر و قدردانی دارد. ضمن اینکه باید عرض کنم در چند سال گذشته چنین همدلی در سطح مدیران نفتی و مدیران صنفی نداشتیم و این همدلی کار را سریعتر و سهل تر پیش برد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر جبران زیان همه ذینفعان گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کردند، وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی پالایش و پخش دقت نظر دارند درخواست جایگاهداران نیز جبران زیانهای وارده است و ما طی مکاتبه ای گزارش کاملی را به مسئولین ارسال کردیم و پیشنهاد الگویی مناسب در جهت جبران زیان مطرح شده است که مرتبط با تعداد نازل ها، مقدار فروش روزانه، مقدار ساعات تعطیلی در دو بخش شهری و بین شهری قابل بحث و نتیجه گیری است.

به گفته قلیزاده همانطور که قبلا هم هشدارهای رسمی داده بودیم، باید جبران هشت سال بی توجهی به سامانه هوشمند سوخت شود چرا که بازهم ممکن است حمله سایبری یا اختلال های دیگر اتفاق بیفتند و هم اکنون نیز در حوزه سخت افزاری و کارتخوان های هوشمند سوخت نیز با مشکل مواجهیم و عمر مفید این دستگاه ها به اتمام رسیده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای وبلاگ دایی جان دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "زیان جایگاه داران از اختلال سامانه سوخت چقدر بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان جایگاه داران از اختلال سامانه سوخت چقدر بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید