بدروم و هشت جاذبه گردشگری برترش

به گزارش وبلاگ دایی جان، بدروم، یک ساحل فیروزه ای رنگ و پرجنب و جوش در کشور ترکیه است.

این ساحل که یک مقصد تفریحی فوق العاده برای گذران تعطیلات محسوب می شود دارای لنگرگاهی مملو از قایق های بادبانی است که آماده بردن شما به دریای مدیترانه و دیدار از جاذیه های گردشگری و باستانی و شهری پر از خانه های خوش عکس با رنگ آمیزی سفید است. شهر تاریخی هالیکارناسوس (Halicarnassus) یا بدروم کنونی یادگار اواخر دوران عثمانی است که قبلا یک دهکده ماهیگیری به حساب می آمد اما از دهه 1940 با ورود گردشگران، این شهر به طور کلی دگرگون شد. در فصل تابستان و همزمان با ورود گردشگرانی که از سرتاسر دنیا برای دیدن جذابیت های بدروم می آیند، شور و هیجان در این شهر موج می زند. اما اگر این فصل پررونق را از دست دادید در فصل های دیگر می توانید از فضای این شهر که شبیه به روستاهای قدیمی است لذت ببرید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

بدروم و هشت جاذبه گردشگری برترش

1. قلعه سنت پیتر (St. Peter)

قلعه سنت پیتر که بر فراز یک بلندی در آستانه دریا فرمانروایی می کند در صدر فهرست دیدنی های گردشگری قرار گرفته است. شوالیه های تیمارگر سنت جان این بنا را بین سال های 1402 تا 1437 ساختند و شوالیه های کشورهای مختلف عهده دار حراست از بخش های خاصی از دیوارهای قلعه بودند. در بین برج و باروهای مخلف این قلعه می توان به برج فرانسه، برج انگلستان با مجسمه یک شیر روی دیوار غربی و برج گاتینو (Gatineau Tower) که در واقع سیاه چاله و سرداب این قلعه است اشاره کرد. در زمان سلطنت سلطان سلیمان عثمانی، قلعه به کشور ترکیه واگذار شد و یک مسجد در داخل آن بنا گشت. امروزه بسکمک از تالارهای وسیع داخل قلعه، به موزه باستان شناسی زیر آب تبدیل شده اند.

مکان: کاله سوکاک Kale Sokak

2. موزه باستان شناسی زیر آب (Museum of Underwater Archaeology)

این موزه کاملا خاص و برجسته در داخل قلعه سنت پیتر قرار گرفته است ، که حتی اگر شما به باستان شناسی زیر آب علاقه ای نداشته باشید باید از آن دیدار کنید. طراحی عناصر به نمایش درآمده به بهترین شکل سازماندهی شده و خیره کننده گی آثار به کمک ابزارهای نمایش چند رسانه ای تکمیل شده است. پس از ورود، مجموعه ای ازکوزه های گلدانی شکل بزرگ و کارگاه شیشه گری در برابر دید شما قرار می گیرد که برای بچه ها مجذوب کننده خواهد بود، سپس شما وارد تالار شیشه ای کشتی غرق شده می شوید و یک کشتی 16 متری که در سال 1025 میلادی غرق شد را مشاهده می کنید. برج فرانسه محل قرار گیری آثار خیره کننده دیگری از یافته های زیر آب یا همان محموله کشتی کلاسیک یونانی که در قرن 4 پیش از میلاد غرق شد می باشد. در تالار کشتی غرق شده یولوبورون (Uluburun) و اتاق مجاور آن که گنجینه های کاوش های باستان شناسی را در خود دارد، اوج شکوه موزه را خواهید دید و همچنین کشفیات باستان شناسی که از چند کشتی غرق شده عصر برنز بدست آمده در اینجا یافت می شود.

آدرس: قلعه سنت پیترCastle of St. Peter، کاله سوکاک Kale Sokak

3. آرامگاه (Mausoleum)

این آرامگاه امروزه چندان توجهی را به خود جلب نمی کند اما این توده سنگ مرمر و ماسه زمانی یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان محسوب می شد. آرامگاه ماسولوس از طریق معماری به نام پیزوس در هالیکارناسوس (نام قدیم بدروم) به عنوان آخرین استراحتگاه پادشاه ماسولوس (376-353 قبل از میلاد) بنا شد. زمانی که ساخت این بنا به خاتمه رسید، ساختار برج مانند چشمگیر آن با 46 متر ارتفاع از طریق مشهورترین مجسمه سازان یونانی آن دوران با گچ بری های باشکوه زینت یافت. این بنا که طی چند قرن در برابر آسیب های ناشی از زلزله تاب آورده بود، از طریق شوالیه های تیمارگر ویران گشت و از سنگ های آن برای ساخت قلعه سنت پیتر استفاده شد. موقعیت مدرن و امروزی قلعه داخل یک باغ آرام ، فقط برای اینکه بگویید از یکی از عجایب هفت گانه دیدار کرده اید، ارزش دیدن را دارد. همچنین یک مدل شبیه سازی شده از این آرامگاه در محل وجود دارد.

مکان: تورگوتریس کادسی Turgutreis Caddesi

4. دروازه میندوس (Myndos Gate) یا میندوس کاپیسی (Myndos Kapisi)

این دروازه که یک بنای تاریخی فوق العاده روی بقایای شهر هالیکارناسوس است، آخرین بخش به جای مانده از دیوارهای مستحکم قلعه پادشاه ماسولوس می باشد که به طول هفت کیلومتر اطراف شهر باستانی را در بر می گرفته است. گردشگرانی که عاشق سرک کشیدن به این طرف و آن طرف هستند ویرانه های کوچک بسکمک شامل مقبره های پراکنده و قسمت های موزاییک کاری شده که در محوطه قرار دارند و بقایای آثار بجای مانده ازخندق های قرن چهارم پیش از میلاد را می توانند ببینند. هیچ یک از این بقایا به خودی خود عنصر جالب توجهی نیستند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند مجموعه جالبی را تشکیل می دهند که می توان چند ساعت برای مشاهده آنها زمان صرف کرد.

مکان: تورگوتریس کادسی Turgutreis Caddesi

5. آمفی تئاتر بدروم

وسعت آمفی تئائر بدروم در قیاس با استانداردهای رم ممکن است کوچک باشد اما به زیبایی بازسازی شده است. چشم انداز ردیف های بالا، کوههای اطراف بدروم می باشد که منظره ای فوق العاده را رقم زده است. سالن آمفی تئاتر بدروم در دوران اوج خود در قرن چهارم ، برای 13000 دیدنچی ظرفیت داشت. در صورتی که فصل تابستان به بدروم سفر کنید می بینید که از این آمفی تئاتر برای برگزاری برنامه های مختلف و کنسرت ها استفاده می شود. قبل از سفر بررسی کنید که آیا در زمان حضور شما در این شهر برنامه ای در آمفی تئاتر اجرا می شود یا خیر، چراکه این روش بهترین راه برای تصویرسازی دوران شکوهمند شهر هالیکارناسوس است.

مکان: کیبریس سیتلر کادسی Kıbrıs Şehitler Caddesi

6. لنگرگاه و کشتی سازی

آب های شفاف مدیترانه بسکمک از گردشگران را به بدروم فرامی خواند و قایقرانی در اینجا یک کسب و کار بزرگ محسوب می شود. لنگرگاه بدروم بهشت عاشقان دریا و دریانوردی است که خیل عظیمی از قایق های بادبانی در هر شکل و مقدار ای را می توان در آن دید. برای رفتن به روی آب ده ها گزینه اعم کشتی های بزرگ برای سفرهای یک روزه (یا طولانی تر) برای دیدار از محدوده ساحل، جزایر و غارهای مخفی و نیز تفریحاتی چون آفتاب گرفتن و شنا وجود دارد. اگر جاده لنگرگاه را به سمت غرب بپیمایید، به کارخانه کشتی سازی عثمانی که دارای مقبره های سنگی جالب و چشم مقدارای عالی از لنگرگاه است می رسید.

مکان: نیزن تویک کادسی Neyzen Tevfik Caddesi

7. شهر قدیمی

درست در پشت قلعه سنت پیتر، جالب ترین منطقه بدروم قرار گرفته است. کوچه ها با پیاده روهای باریک که درخت های انگور در دو طرف آن صف کشیده اند و سنگ فرش های سفید که گویی از داخل کارت پستال بیرون افتاده اند از جمله منظره ها آن است. بخشی زیادی از بدروم حالت مدرنیته به خود گرفته است و بنابراین این بخش یکی از معدود جاهایی است که شما می توانید هنوز رنگ بوی دهکده روستایی را که قبل از توریستی شدن شهر در آن جریان داشت احساس کنید. شهر قدیمی یک مکان فوق العاده جالب برای پرسه زدن های دم غروب و بهشت عکاسان برای شکار منظره ها است. اگر شما بعد از قدم زدن نیاز به نشستن و یا استراحت کردن دارید، در این منطقه کافه ها و بوتیک های زیبای بسکمک وجود دارند.

مکان: کاله سوکاک Off Kale Sokak

8. بازار

اگر خرید درمانی به شما توصیه شده است، بدروم بهترین جا برای درمان شدن است. منطقه بازار مدرن، یک بخش گران قیمت از بازار اصلی ترک است که به جای غرفه، مغازه های بخصوص با ظاهر زیبا در آن قرار گرفته است. فضای کمی برای چانه زنی وجود دارد اما در نهایت اصالت کالا آن را جبران می کند. در اینجا همه چیز از منسوجات زرق و برق دار ترکیه و آسیای مرکزی و سفال های رنگارنگ محلی تا مغازه های طلا وجواهرات و لباس های شنای مجذوب کننده وجود دارند. آفتاب گرفتن در صبح و پرسه زدن بین مغازه ها در هنگام غروب و شب همه آن چیزی است که در بدروم جریان دارد.

مکان: کوات ساکیر کاداسی Cevat Şakır Caddesi

منبع: www.planetware.com

منبع: الی گشت

به "بدروم و هشت جاذبه گردشگری برترش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدروم و هشت جاذبه گردشگری برترش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید