تجلیل از مختومقلی فراغی تجلیل از انسانیت است

به گزارش وبلاگ دایی جان ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیغام سیدعباس صالحی به توضیح زیر است:

تجلیل از مختومقلی فراغی تجلیل از انسانیت است

ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.

ادیب وارسته و شاعر اخلاق­ مدار خطه همواره بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمرة بزرگانی است که شهرة عام و خاص و مشهور دنیا ادب و شعر است.

او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­الانبیاء(ص) و اهل­بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق ­مداری، مردم داری، دین­ باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می­ بخشد. شکوه نام او تا بدانجاست که او را به عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می شناسند.

تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقة مفقوده دنیا پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت­ های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­زند و آثار او را به گنجینه­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است.

با گرامیداشت یاد این شاعر دنیا اسلام، صمیمانه­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می­کنم و از دست­اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تجلیل از مختومقلی فراغی تجلیل از انسانیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجلیل از مختومقلی فراغی تجلیل از انسانیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید