خبرنگاران مهم تر از توقف فروش سلاح به ریاض، سرانجام دادن به حمله و لغو محاصره است

به گزارش وبلاگ دایی جان، تهران -خبرنگاران-حمید الرفیق مسؤول دولت نجات ملی یمن و مورد حمایت انصارالله یمن شنبه شب به توقف فروش تسلیحات ایتالیا به عربستان واکنش نشان داد و در این باره گفت: از اقدام برای توقف فروش تسلیحاتی استقبال می کنیم، اما مهم تر از این کار توقف تجاوزگری و لغو محاصره یمن است.

خبرنگاران مهم تر از توقف فروش سلاح به ریاض، سرانجام دادن به حمله و لغو محاصره است

به گزارش وبلاگ دایی جان، الرفیق که مشاور حقوقی وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن نیز هست، به شبکه خبری المسیره گفت: اقدام ایتالیا گامی مثبت اما دیرهنگام است و از تمام کشورهای حامی ائتلاف متجاوز می خواهیم که فروش سلاح خود به این ائتلاف را متوقف نمایند.

این حقوقدان یمنی خطاب به حامیان تسلیحاتی و سیاسی ائتلاف سعودی گفت: براساس قوانین بین المللی، حامیان این ائتلاف متجاوز که با تسلیحات و نیز مواضع سیاسی از آن حمایت می نمایند، شریک جنایت های این ائتلاف هستند.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و رییس هیأت مذاکره نماینده این جنبش در مذاکرات صلح نیز تصمیم ایتالیا برای توقف فروش اسلحله به کشورهای متجاوز به یمن را گامی مثبت در جهت حمایت از فرایند صلح دانست.

لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا روز آدینه گفت که کشورش فروش هزاران ففرایند موشک به عربستان و امارات را در التزام رم به صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر متوقف نموده است.

شبکه ایتالیایی صلح و خلع سلاح نیز گفت تصمیم رم شامل توقف عملیات فروش حدود 12 هزار و 700 ففرایند موشک به عربستان سعودی است.

این موشک های متوقف شده بخشی از قراردادی عظیم تر شامل فروش 20 هزار موشک به قیمت بیش از 400 میلیون یورو (485 میلیون دلار) است که در سال 2016 در دولت چپ میانه رو ماتیو رنتیسی منعقد شد.

رنتیسی که با خروج حزبش (ایتالیا فیفا) از ائتلاف حاکم باعث فروپاشی دولت ایتالیا شد بعد از سفر به عربستان سعودی و اظهاراتش در این باره تحت نقدها شدیدی نهاده شد. او به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفته بود که پادشاهی عربستان شاهد دوران خیزش جدیدی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا نیز پنجشنبه گذشته گفت که این کشور بطور موقت فروش بعضی تجهیزات نظامی به عربستان و امارات و امارات را متوقف می نماید.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به طور موقت ارسال و فروش بعضی از تجهیزات دفاعی آمریکایی را به عربستان و امارات متوقف می نماید.

وی اضافه کرد، این موضوع فرصتی را در اختیار مسئولان جدید قرار می دهد تا این قراردادها را آنالیز نمایند.

چند روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا، دونالد ترامپ با فروش 50 ففرایند جنگنده اف 35 به امارات عربی متحده به ارزش 23 میلیارد دلار موافقت نموده بود.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با یاری و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی شروع کردند تا به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. در نتیجه این تجاوز تا به امروز هزاران یمنی که بیشتر آن ها شهفرایندان غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شدند و بسییاری از زیر ساخت های این کشور از جمله مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی منهدم شده اند.

مقامات نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی سابقه است، روبرو هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مهم تر از توقف فروش سلاح به ریاض، سرانجام دادن به حمله و لغو محاصره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهم تر از توقف فروش سلاح به ریاض، سرانجام دادن به حمله و لغو محاصره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید