رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است

به گزارش وبلاگ دایی جان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است.

رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است

گلستان بدلیل شرایط خاص اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی دارای ظرفیت های متعددی است و در زمره استان های غنی کشور بشمار می رود.

وجود نیم میلیون هکتار اراضی زراعی، صدها معدن، هم زیستی ده ها قومیت ایرانی، مراکز تاریخی و فرهنگی متعدد، بیش از 100 کیلومتر ساحل و خلیج گرگان و دریای خزر، واقع شدن بین 2 قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد، گلستان را به یک استان مرزی استراتژیک در حوزه های فرهنگی و مالی بدل نموده است.

با وجود این توانایی ها، سالهاست که اهالی گلستان با داشتن مواهب یاد شده نتوانسته اند به صندلی مناسبی در حوزه برخورداری از خدمات و رفاه دست یابند.

یکی از بخش هایی که در گلستان می تواند زمینه ساز تحول و رونق مالی گردد، مقوله صنایع دستی است.

به سبب وجود اقوام مختلفی مانند فارس، ترکمن، سیستانی، ترک، مازندرانی ها، بلوچ و قزاق ها صنایع دستی این خطه نسبت به سایر منطقه ها کشور دارای تنوع و بازار بیشتری است.

صنایع دستی اقوام مختلف گلستان نظیر جاجیم، ابریشم بافی رامیان، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی و ده ها هنر دیگر می تواند زمینه ساز رونق اقتصاد خانوارها و در نتیجه شکوفایی اقتصاد استان گردد.

با روی کار آمدن مدیران دولت جهادی دولت سیزدهم و اهتمام آنها در ایجاد خودکفایی خانوارهای ایرانی به یقین میتوان روزهای بهتری را برای فعالان بخش صنایع دستی گلستان ترسیم کرد تا علاوه بر جبران خسارت های وارده در دوران کرونا ِ زمینه جهش مالی در گلستان را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان پیرامون اینکه رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است، گفت: این استان دارای صنایع دستی متنوعی است که میتوان با برطرف دغدغه هنرمندان این بخش در رونق بخشیدن به فراوری و تداوم پایدار این نوع کسب و کار اهتمام ورزید.

احمد تجری اضافه کرد: 30 هزار هنرمند گلستانی در 70 رشته صنایع دستی فراوریات خود را برای بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نمایند.

تجری گفت با توجه به صندلی آموزش برای هنرمندان صنایع دستی در بخش های طراحی، تهیه مواد اولیه، فراوری، فروش و بازاریابی اقدامات مناسبی اجرا شده است.

تجری گفت: عایدی بیشتر و اشتغال پایدار و خلق فرصت های تازه از جمله ثمرات توانمندسازی هنرمندان صنایع دستی در بخش فروش و بازاریابی است.

وی گفت: پارسال بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد به متقاضیان فعالیت در صنایع دستی و یا افرادی که قصد توسعه فعالیت های خود را داشتند پرداخت شد.

تجری گفت: برای بازاریابی و فروش در فضای مجازی اهتمام ویژه ای انجام شد و سایت های اینترنتی متعددی در حوزه کسب و کارهای حوزه صنایع دستی گلستان ایجاد شد و همه مراحل از انتخاب، سفارش و پرداخت وجه در این سایت ها میسر است.

وی ادامه داد: در مراوه تپه، کلاله، گالیکش، مینودشت، علی آباد، کردکوی و آق قلا بازارچه دائمی صنایع دستی در حال احداث است که بازار علی آباد و مینودشت در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اعلام نمود: هنرمندان استان همه ساله بخشی از فراوریات خود را به وسیله واسطه ها یا بصورت چمدانی به سایر کشورها صادر می نمایند که با توجه به شیوع کرونا و تضعیف همه بخش های فراوریی و فروش، بازرگانی خارجی نیز تا حد زیادی تحت شعاع این معضل قرار گرفته است.

وی گفت: در شش ماهه نخست سال جاری، مقدار تقریبی صادرات چمدانی فراوریات صنایع دستی هنرمندان و صنعتگران استان 71 هزار و 674 دلار معادل 19 میلیارد و 85 میلیون ریال بود.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع دستی ظرفیت موثری برای تحول آفرینی در بخش اقتصاد خانوارها ایفا می نماید.

عبدالجلال ایری گفت: برای اینکه ثمرات و دستاوردهای بخش صنایع دستی افزایش یابد ضروری است صنایع دستی را براساس احتیاج روز جامعه فراوری کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال زمانی نمد به عنوان زیرانداز در خانوارها استفاده می شد اما در حال حاضر نمد با کاربری قدیمی مورد استقبال نیست. اما درصورتیکه کاربری تازهی برای آن ترسیم کنیم، علاوه بر حفظ صنایع دستی می توانیم شکوفای اقتصاد خانوار را محقق کنیم.

ایری ادامه داد: صنایع دستی در زمره فعالیت های همسو با اقتصاد مقاومتی و از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که باید با احتیاجسنجی و طراحی بروز و براساس مطالبات زندگی نوین فراوری آن را جدی بگیریم.

وی به احداث بازارچه مرزی در نقطه صفر مرزی گمیشان در شمال غربی گلستان اشاره نمود و گفت: با راه اندازی این بازارچه تحولی در عرضه و فروش صنایع دستی ایجاد می گردد.

نماینده غرب گلستان در مجلس اضافه کرد: راه اندازی این بازارچه علاوه بر تقویت تعاملات بین 2 کشور، زمینه رونق مالی منطقه را نیز فراهم می سازد.

مدرس صنایع دستی دانشگاه های گلستان گفت: برای نجات صنایع دستی باید دریچه بازارهای خارجی را به سوی کشور باز کنیم.

سید هدی حسینی گفت: توسعه صادرات می تواند شکوفایی مالی حوزه صنایع دستی را به ارمغان بیاورد.

وی اضافه کرد : تامین مواد اولیه مرغوب و ترسیم بازار هدف برای ارائه محصولات صنایع دستی از جمله موضوعات موثر در بخش صنایع دستی است که باید طراحی محصول براساس شناخت بازار انجام گردد تا ثمرات مطلوبی حاصل گردد.

وی ادامه داد : در بخش صنایع دستی مجموعه اقدامات مناسبی در بخش آموزش، توسعه و ترویج و فروش اجرا شده و بازخورد مناسبی در جامعه داشت اما یکی از مسائل صنایع دستی، کمبود تکنسین و نیروی بومی ماهر است.

با وجود اینکه گلستان خطه ای هنرمند خیز است اما در بعضی رشته ها هنرجوی ماهر کم است و متاسفانه کارگروهی با اقبال خوبی روبرو نشده است.

در گلستان صنایع دستی متعددی وجود دارد که دارای بازار صادرات خوبی است اما به سبب کمبود هنرمند و استاد کار، سفارش مشتریان با تاخیر طولانی فراوری می گردد.

وی به وجود بعضی مراکز تاریخی و گردشگری در گلستان اشاره نمود و گفت: بعضی خانه های تاریخی امکان میزبانی از هنرمندان صنایع دستی را دارند یعنی با تکمیل چرخه گردشگری و صنایع دستی می توان بستری فراهم کرد تا گردشگران علاوه بر بازدید از این خانه های تاریخی به خرید محصولات صنایع دستی هم بپردازند.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان گلستانی به صورت چمدانی و یا منفرد محصولات خود را صادر می نمایند اما در صورت حمایت دولت می توان با ایجاد مراکزی برای ریشه یابی چالش ها و تسریع در امر صارات قدم برداشت.

آشنایی با اصول کسب و کار، آشنایی با اصول ایمنی و بهداشت کار، کارآفرینی و بازاریابی، مهارت احتیاجسنجی محصول، تجارت الکترونیک، کارورزی و تجربه عملی از جمله احتیاجهای بخش صنایع دستی است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد.

منبع: همگردی

به "رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق صنایع دستی راهبرد حفظ فرهنگ و اقتصاد گلستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید