زودتر از آنچه فکر می کنید یک دوقلوی دیجیتال برای شما ساخته خواهد شد! فرصت ها و تهدیدها

به گزارش وبلاگ دایی جان، دوقلو دیجیتالی که کپی اطلاعات و اندیشه های یک شخص باشد به نظر محصولی علمی تخیلی به نظر می رسد. اما بعضی ادعا نموده اند که احتمالاً همه ما در دهه آینده یک نسخه دیجیتالی خواهیم داشت.

زودتر از آنچه فکر می کنید یک دوقلوی دیجیتال برای شما ساخته خواهد شد! فرصت ها و تهدیدها

به عنوان یک کپی از یک شخص، یک دوقلو دیجیتال - در حالت ایده آل - همان تصمیماتی را می گیرد که خود فیزیکی، می گرفتید.

ممکن است این ادعای برآورد دیگری از سوی آینده پژوهان به نظر برسد. ما ممکن است تصور کنیم که خاص و منحصر به فرد هستیم و چیزی نمی تواند جانشین ما بگردد، اما با داشتن اندازه کافی اطلاعات، هوش مصنوعی (AI) می تواند استنباط های زیادی در خصوص شخصیت، رفتار اجتماعی و تصمیم های ما مثلا در حوزه خرید ما انجام دهد.

عصر داده های بزرگ big data به این معنی است که مقادیر زیادی اطلاعات درباره نگرش ها و ترجیحات آشکار شما و بعلاوه آثار رفتاری که از خود به جا می گذارید، جمع آوری می گردد. تصور کنید که همه اشتراک ها و لایک ها و نوشته های شما در سایت ها و شبکه های اجتماعی تجزیه و تحلیل شوند، شاید حاصل این آنالیز از تلقی کسی که سال های سال با شما بوده و بزرگ شده هم بیشتر باشد!

اما اینکه سازمان ها تا چه حد داده های ما را جمع آوری می نمایند، به همان اندازه نگران نماینده است. در سال 2019، شرکت والت دیزنی Hulu را خریداری کرد، شرکتی که روزنامه نگاران و مدافعان مشکوک بودند که در جمع آوری داده ها سابقه خوبی ندارد.

حتی اپلیکیشن های به ظاهر خوش خیم - مانند برنامه هایی که برای سفارش قهوه استفاده می شوند - می توانند اطلاعات زیادی از شما داشته باشند. مثلا تصور کنید که سابقه خرید کتاب های الکترونیک و لباس ها و گجت های شما از کلیه اپلیکیشن های خرید جمع آوری گردد. در این صورت در خصوص منش و ترجیح های شما اطلاعات زیادی گردآوری خواهد شد. رسوایی کمبریج آنالیتیکا این نگرانی ها را چند سال پیش شاخص کرد.

اما چقدر باید نگران باشیم و این نمونه دیجیتال چقدر به خود واقعی ما وفادار است؟

در مطالعات شبیه سازی، وفاداری fidelity یعنی اینکه یک نسخه یا مدل چقدر با الگوی خود مطابقت دارد. وفاداری در شبیه سازی به اندازه واقع گرایی یک شبیه سازی نسبت به ارجاعات دنیای واقعی اشاره دارد.

به عنوان مثال، یک بازی ویدیویی مسابقه ای تصویری را ارائه می دهد که با فشردن کلید های صفحه کلید یا کنترل، سرعت آن افزایش و کاهش می یابد. در حالی که یک شبیه ساز رانندگی ممکن است دارای شیشه جلو، شاسی، دنده و پدال های گاز و ترمز باشد، یک بازی ویدیویی نسبت به شبیه ساز رانندگی درجه پایین تری از وفاداری دارد.

یک دوقلو دیجیتال به درجه بالایی از وفاداری احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات دنیای واقعی و زمان واقعی را در خود جای دهد.

در صنعت، دوقلو های دیجیتال می توانند پیامد های اساسی داشته باشند. اگر بتوانیم یک سیستم تعاملی انسان و ماشین را مدل کنیم، توانایی تخصیص منابع، پیش بینی کمبود ها و خرابی ها را خواهیم داشت.

یک دوقلو دیجیتالی انسان، اندازه زیادی از داده ها را در خصوص ترجیحات، سوگیری ها و رفتار های یک فرد خواهد داشت و می تواند با صحت خوبی رفتار او را در برابر متغیرهای مختلف پیشبینی کند.

این الزامات به این معنی است که دستیابی به یک دوقلو دیجیتال واقعی در آینده نزدیک بعید است سخت است که میسر گردد.اما در صورت رضایت به سطح وفاداری پایین ترِ، حتی در آینده نزدیک هم می گردد مدل های ساخت.

مسائل اخلاقی

فراوری یک دوقلوی دیجیتال مسائل اجتماعی و اخلاقی مربوط به یکپارچگی داده ها، دقت پیش بینی یک مدل، ظرفیت های نظارتی مورد احتیاج برای ایجاد و به روز رسانی یک دوقلوی دیجیتال، و مالکیت و دسترسی به یک دوقلو دیجیتال را مطرح می نماید.

بنیامین دیزرائیلی، نخست وزیر بریتانیا زمانی گفته بود: سه نوع دروغ وجود دارد: دروغ، دروغ های نفرین شده، و آمار

به این معنی که که نمی توان به اعداد و ارقام اعتماد کرد.

داده های جمع آوری شده در خصوص ما به جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار در خصوص رفتار ها و عادت های ما برای پیش بینی نحوه رفتار ما در موقعیت های خاص متکی است.

پس ممکن است در فرایند جمع آوری و تفسیر آمار خطاهایی ایجاد گردد.

یکی از مهم ترین مسائل اخلاقی در خصوص یک دوقلو دیجیتال به مغالطه کمی مربوط می گردد، که فرض می نماید اعداد معنایی عینی دارند که از بافت آن ها جدا شده است.

وقتی به اعداد نگاه می کنیم، اغلب فراموش می کنیم که آن ها معانی خاصی دارند که از ابزار اندازه گیری استفاده شده برای جمع آوری آن ها می آید و یک ابزار اندازه گیری ممکن است در یک زمینه کار کند اما در زمینه دیگر خیر.

ما باید نسبت به ادعا های مبتنی بر داده ها و هوش مصنوعی منقد باشیم. ما باید درک کنیم که داده ها چگونه جمع آوری، پردازش، استفاده و ارائه شده اند.

عدم تعادل قدرت

عدم تعادل قدرت یک بحث جدی در حوزه داده ها، حریم خصوصی و نظارت است.

در مقیاس های کوچک تر، این می تواند شکاف های دیجیتال را ایجاد یا افزایش دهد. تصور کنید که در جامعه و کشور و شرکتی همه چیز به روال سنتی انجام گردد و در جای دیگر با استفاده از کلون های دیجیتال افراد و هوش مصنوعی همه چیز با صدها و هزاران بار سرعت انجام گردد.

به علاوه کوشش برای ساخت دوقلو های دیجیتالی با وفاداری پایین هم ممکن است راه سوء استفاه هایی مانند نظارت بر کاربران، استنتاج درباره رفتار آن ها، کوشش برای تأثیرگذاری بر آن ها را سبب گردد.

برای اطمینان از حفظ حقوق دیجیتالی ما، احتیاج به نظارت مستمر و مستقل وجود دارد.

منبع

منبع: یک پزشک

به "زودتر از آنچه فکر می کنید یک دوقلوی دیجیتال برای شما ساخته خواهد شد! فرصت ها و تهدیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زودتر از آنچه فکر می کنید یک دوقلوی دیجیتال برای شما ساخته خواهد شد! فرصت ها و تهدیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید