نیویورک تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست نموده است

به گزارش وبلاگ دایی جان، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که تهران در مذاکرات وین از آمریکا درخواست ضمانت کتبی عدم خروج مجدد واشنگتن از برجام را خواسته که دولت بایدن از ارائه این ضمانتنامه عاجز است.

نیویورک تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست نموده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دایی جان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به آنالیز گفت وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

در این گزارش آمده یکی از موانع اصلی در فرایند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند دونالد ترامپ، از توافق خارج گردد.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت که ایرانی ها چیزی دائمی خواهند که یک خواسته منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی تواند چیزی را که ایران می خواهد بدهد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود در توجیه ناتوانی آمریکایی در ارائه ضمانت مورد درخواست ایران نوشت: برجام یک توافق بوده و یک پیمان به شمار نمی آید چون بایدن همانند اوباما، نمیتواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد بنابراین برجام می تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور آینده همانند ترامپ می تواند آن را اجرا نکند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران بعد از برداشتن این پنج گام در 15 دی ماه 1398 اظهار داشت دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

اخیراً دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ادعا نموده میخواهد به وسیله مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف نموده اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند.

واشنگتن می گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم ها علیه ایران را برطرف کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می گردد که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی آزمایی هستند، اما راستی آزمایی برطرف تحریم ها به دست کم 3 تا 6 ماه زمان احتیاج دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید نموده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض نموده این واشنگتن است که باید با برطرف تحریم ها به توافق بازگردد و ضروری است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید نموده اصرار یا عجله ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کارشکنی ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق شروع کرد.

دولت اوباما علی رغم ادعای برطرف تحریم ها سیاست های مختلفی از جمله هراس افکنی در بانک ها و موسسات اقتصادی بین المللی را برای از بین بردن آثار عملی برطرف تحریم ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواهان راستی آزمایی برای برطرف تحریم ها است.

ساعاتی قبل تر یک مقام آمریکایی به پایگاه آکسیوس گفت دولت جو بایدن می خواهد توافق در مورد بازگشت به برجام قبل از شروع به کار دولت جدید ایران نهایی گردد.

این مقام آمریکایی گفته چنانچه فرایند مذاکرات به ماه آگوست که دوران انتقال ریاست جمهوری در ایران است کشیده گردد، نگران کننده خواهد بود. او گفت: اگر قبل از تشکیل دولت جدید به توافق نرسیم، اینکه توافق تا چه حد در دسترس خواهد بود نگران کننده می گردد.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "نیویورک تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید