ورود بریتانیا به عصر برگزیت

به گزارش وبلاگ دایی جان، لندن پایان بعد از 4 سال و نیم بحث و مجادله های پیاپی داخلی و خارجی، درست در زمانی که عقربه های ساعت معروف بیگ بن روی 11:00 شب در آخرین روز 2020 ایستاد، به 48 سال همکاری خود با اتحادیه اروپا پایان داد و به طور رسمی این اتحادیه را ترک کرد، تا برگزیت برای بسیاری از انگلیسی ها از رؤیا تبدیل به خاطره گردد.

ورود بریتانیا به عصر برگزیت

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که از چهره های اصلی مبارزه برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، ساعتی بعد، در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی این رویداد را لحظه ای شگفت انگیز برای کشورش توصیف کرد و با خوشبینی تمام، روایتی شیرین از بریتانیایی بدون مقررات و قوانین بروکسل سخن گفت. او در سخنرانی اش قول داد، بریتانیا پس از برگزیت با وجود مصائبی که از کرونا متحمل شده، تبدیل به کشوری باز، سخاوتمند و بین المللی با تکیه بر قوانین تجارت آزاد خواهد شد و آزادی های خود را خواهد داشت و خود تصمیم می گیرد، چگونه نهایت استفاده از این آزادی را ببرد.

این در حالی است که بسیاری در انگلیس نگرانی های زیادی بابت این خروج احساس می نمایند. یکی از آنها استنلی جانسون پدر او است که زمانی عضو مجلس اروپا بوده و از مخالفان برگزیت محسوب می شود. او که ریشه های فرانسوی دارد، این روزها بشدت در تکاپوی دریافت گذرنامه فرانسوی است. نگرانی ها بی دلیل نیست. زیرا نخستین نتیجه این جدایی به انتها رسیدن سفرهای آزادانه و بدون احتیاج به گذرنامه بیش از 500 میلیون شهروند انگلیسی و اروپایی به انگلیس و 27 کشور اتحادیه اروپا است و بازدیدها و کنترل های گمرکی دیگر بار در مبادی ورودی و خروجی انگلیس از سر گرفته خواهد شد.

واقعیت های سخت برگزیت

اما مسائل برگزیت تنها به شروع کاغذبازی های اداری برای سفرهای شهروندان سرانجام نمی یابد. بزرگ ترین اختلالی که می تواند بروز کند، صادرات و واردات است. مت اسمیت که مدیر عامل یک شرکت توزیع گوشت تازه بین انگلیس و اتحادیه اروپا است، دیروز به فرانس 24 گفت که او قبل از برگزیت 15 کامیون را از انگلیس به اتحادیه اروپا فرستاد. اما شک دارد که پس از این بتواند با کاغذبازی هایی که به راه خواهد افتاد، به این میزان صادرات ادامه دهد. او گفت: دولت صادق نیست. به نظر می رسد در بعضی مراحل دچار بعضی تأخیرها شویم.

به گزارش روزنامه گاردین، از صبح دیروز بسیاری از انگلیسی ها و آن دسته از شهروندان اتحادیه اروپا که سفرهای کاری، گردشگری و تحصیلی مداوم و پیاپی به دو طرف ماجرا دارند یا در کار تجارت و صادرات و واردات کالاها مشغول هستند، دچار سردرگمی هایی شده اند. هرچند مقامات انگلیسی امیدوارند، بتوانند دوره جدید را براحتی شروع نمایند. اما انتظار می رود، صادرات و واردات تا حدودی با تأخیرهایی روبرو شود. زیرا برآوردهای خود دولت حاکی از آن است که مشاغل خرد هنوز آمادگی لازم برای روبروه با قوانین جدید را ندارند.

واکنش های متفاوت

خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا با شادی بعضی سیاستمداران انگلیسی همراه شد. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در مرکز توجه این دسته از سیاستمداران نایجل فاراژ بود. مردی که از او به عنوان معمار برگزیت یاد می شود. او تصویری شاد با چهره ای راضی را از خود در توئیترش منتشر کرد و نوشت: این لحظه ای بزرگ برای کشور ما است. یک جهش بزرگ رو به جلو. اما همه این اعتقاد را ندارند. روز پنجشنبه ساعتی پیش از این رویداد، حدود 20 نفر از مخالفان برگزیت، خارج از سفارت انگلیس در بروکسل، شمع روشن کردند و مرثیه ای اسکاتلندی سر دادند تا نشان دهند عزادار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. یکی از آنها یک مهندس فناوری اطلاعات بود که سال 1972 از انگلیس به بلژیک نقل مکان کرد. او گفت:برای آنچه از دست داده ایم عزادارم. در صدر این دسته از افراد نیکولا استورجن، رهبر استقلال اسکاتلند دیده می شود که شاید از این جدایی واقعاً نه تنها ناراحت نباشد که راضی و شادمان هم باشد. او بلافاصله پس از این رویداد، در توئیتی خطاب به رهبران اروپا نوشت: چراغ ها را روشن نگه دارید. اسکاتلند بزودی به اروپا بازمی شود.

منبع: ایران آنلاین

به "ورود بریتانیا به عصر برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود بریتانیا به عصر برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید