پیامدهای مالی اومیکرون؛ کاهش بهای جهانی نفت، افزایش تورم جهانی

به گزارش وبلاگ دایی جان، خبرگزاری خبرنگاران- نگرانی از پیامدهای مالی همه گیری سویه اومیکرون ویروس کرونا به کاهش 5 درصدی بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازارهای جهانی منجر شد.

پیامدهای مالی اومیکرون؛ کاهش بهای جهانی نفت، افزایش تورم جهانی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری وبلاگ دایی جان، تارنمای مالی تله تریدر گزارش کرد که افزایش گسترده شیوع سویه بشدت مسری اومیکرون و نگرانی از پیامدهای مالی احتمالی ناشی از محدودیت های کرونایی موجب شد تا امروز نیز بهای نفت خام در بازارهای دنیای کاهش یافته و نسبت به معاملات روز گذشته 5 درصد افت کند.

به گزارش این تارنما، نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی 5.4 درصدی 66 دلار و 90 سنت و نفت برنت دریای شمال نیز با کاهشی 4.9 درصدی 69 دلار و 91 سنت معامله شد.

پیش تر روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی هشدار داده بود که جولان سویه اومیکرون باعث بسته شدن مرزها و ایجاد محدودیت های نو اجتماعی در بسیاری از کشورهای دنیا شده که این امر به سهم خود بر فعالیت های مالی تأثیرگذار است.

وال استریت ژورنال در این گزارش نوشت: اکنون بانک های مرکزی دنیا به جای کاهش سیاست های پولی برای حمایت از اقتصاد، بار دیگر ناگزیر به همان کاری هستند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام دادند و آن رفتن به سمت کاهش محرک های مالی و افزایش نرخ بهره است.

نگرانی بانک های مرکزی دنیا از افزایش تورم دنیای

همه گیری سریع و گسترده اومیکرون سویه نو ویروس کرونا موجب نگرانی بانک های مرکزی در دنیا نسبت به تداوم و افزایش تورم بر اقتصادهای دنیای شده است.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با پرداختن به این موضوع نوشت: سویه اومیکرون اکنون در دنیا جولان می دهد و باعث بسته شدن مرزها، ایجاد محدودیت های نو اجتماعی در بسیاری از کشورهای دنیا شده که به سهم خود بر فعالیت های مالی تاثیر گذار است.

وال استریت ژورنال در این گزارش نوشت: اکنون بانک های مرکزی دنیا به جای کاهش سیاست های پولی برای حمایت از اقتصاد، بار دیگر ناگزیر به همان کاری هستند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام دادند و آن رفتن به سمت کاهش محرک های مالی و افزایش نرخ بهره است.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: این اقدام برگرفته از طرز تفکرات نو در میان سیاستگذارانی است که نگران تاثیرات همه گیری سویه نو کرونا بر اقتصاد هستند. مقامات بانک های مرکزی نگران آن هستند که افزایش سویه نو کووید-19 می تواند باعث تداوم تورم در اقتصاد کشورها باشد.

وال استریت ژورنال نوشت: طی هفته گذشته، بانک های مرکزی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به سمت اتخاذ سیاست های سخت مالی در روبرو با نگرانی تداوم تورم روی آورده اند.

این روزنامه مالی آمریکایی نوشت: درحالی که اقتصاد در حال احیا از همه گیری کووید-19 بود اما اکنون سویه نو اومیکرون قادر است بر تامین زنجیره کالاهای اساسی تاثیر گذارده و باعث ایجاد اختلال در این فرایند گردد که منجر به تداوم تورم خواهد شد.

پل اشورث اقتصاد دان از کاپیتال اکونومیست در این خصوص به این نشریه آمریکایی گفت: آنچه که ما در مرحله اول یک همه گیری در جامعه دیدیم این بود که در ابتدا تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافت که این امر باعث تورم زدایی شد.

وال استریت ژورنال نوشت: به گفته اقتصاد دانان، در ابتدای دو ماهه شیوع ویروس کرونا در آمریکا در سال گذشته میلادی که شمار مبتلایان به کرونا روزانه به بیش از 31هزار نفر رسیده بود، باعث کاهش 31.2 درصد سالانه فراوری ناخالص داخلی کشور شد، اما جالب آنکه با وجود ابتلا روزانه 250 هزار نفر به کووید-19 در سه ماه نسخت سال 2021 اقتصاد رشدی 6.3 درصدی داشت.

تاثیرات منفی اومیکرون بر اقتصاد

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: با این وجود، اقتصاد دانان و سرمایه گذاران بر این باورند که سویه اومیکرون می تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد داشته باشد، بخصوص در بخش سفرهای بین المللی، زیرا در روزهای اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی اعمال محدودیت های نو دراین زمینه وضع کردند.

ادامه کاهش رشد مالی آمریکا

وال استریت ژورنال نوشت: اقتصاد دانان در موسسه تحقیقاتی پنتئون مکرو اکونومکیس پیش بینی رشد مالی آمریکا برای سه ماه نخست را از پنج درصد به سه درصد کاهش دادند. آنها بر این باورند که حتی درصورت کاهش تاثیر سویه اومیکرون بر فرایند رشد مالی آمریکا، فشار تورم از پایین به بالای هرم مالی تاثیر گذارده است؛ کووید-19 باعث شد تا مصرف نمایندگان کمتر در بخش خدمات عمومی و فعالیت های که احتیاج به خارج از خانه دارند، هزینه نمایند.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: یکی دیگر از فشارهای تورمی از پایین به بالای هرم مالی به دلیل همه گیری کووید-19 و سویه نو آن ، نرفتن بر سرکار سه میلیون و 200هزار آمریکایی تنها در اوایل ماه سپتامبر 2021 است که از ابتلا به این ویروس بیمناک بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "پیامدهای مالی اومیکرون؛ کاهش بهای جهانی نفت، افزایش تورم جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای مالی اومیکرون؛ کاهش بهای جهانی نفت، افزایش تورم جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید