آیا واقعا ویتامین یا مکملی وجود دارد که از زوال عقل یا آلزایمر پیشگیری می نماید؟

به گزارش وبلاگ دایی جان، بیماری آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل علاج قطعی ندارد و معدودی از داروها هم برای کنترل علائم آن در مراحل اولیه به کار می فرایند، بنابراین شاید بپرسید آیا ویتامین یا مکملی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

آیا واقعا ویتامین یا مکملی وجود دارد که از زوال عقل یا آلزایمر پیشگیری می نماید؟

گرچه یک رژیم غذایی سالم که شامل دریافت ویتامین ها و مواد معدنی لازم از راه غذاها است، برای سلامت همه اندام های بدن از جمله مغز لازم است، اما هیچ ویتامین یا مکملی (از ویتامین E گرفته تا گیاه جینکو بیلوبا) وجود ندارد که ثابت شده باشد مصرف آن باعث پیشگیری از آلزایمر می گردد یا فرایند بیماری به سمت بدتر شدن را متوقف می نماید یا این فرایند را کُند می نماید.

راه اصلی پیشگیری از هر نوعی از زوال عقل (از جمله آلزایمر و زوال عقل عروقی ناشی از سکته های مغزی متعدد) آنچنان که در آخرین دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در این باره در سال 2019 آمده است، این است که سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و از این طریق عوامل خطرساز یا زمینه ساز شناخته شده برای این بیماری ها را کنترل کنید.

بنابراین باید وزن، اندازه کلسترول، فشار خون و قند خونتان را در حد طبیعی نگهدارید، به اندازه کافی ورزش کنید، از رژیم غذایی مدیترانه ای (که بر مصرف روغن زیتون، میوه ها، سبری ها، مغزهای خوراکی و ماهی تاکید دارد و مصرف گوشت قرمز و گوشت های تولید شده به حداقل می رساند) پیروی کنید.

بعلاوه باید سیگار کشیدن و مصرف زیانبار الکل را کنار بگذارید.

اما در این انتخاب ها برای سبک زندگی سالم مصرف مکمل های ویتامینی یا مکمل های دیگر به شما کمکی نمی نماید. هیچ شاهد علمی وجود ندارد که مصرف انواع مکمل های ویتامین های B، ویتامین E، مولتی ویتامین یا مکمل های روغن ماهی یا مکمل های دیگر کمکی به کاهش خطر دچار شدن به زوال عقل نمایند.

سازمان جهانی بهداشت هم مصرف هیچ مکمل یا ویتامینی را برای جلوگیری از افت توانایی های شناختی و پیشگیری از زوال عقل توصیه نمی نماید.

در ضمن اخباری که بر مبنای این یا آن پژوهش درباره تاثیربخشی یک ویتامین یا مکمل در پیشگیری از آلزایمر منتشر می شوند، نباید ملاک عمل شما باشند. حتی اگر این اخبار دقیق و مطابق واقع باشند، پژوهش های پزشکی درجه اعتبار یکسانی ندارند و یافته های آنها باید تجزیه و تحلیل شوند.

راه درست تر این است که از دستورالعمل ها یا راهنمای معتبر کشوری یا جهانی که گروه های کارشناسان متخصص پس از بازبینی همه پژوهش ها و شواهد در این مورد تدوین می نمایند، پیروی کنید.

راهنمای سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از کاهش توانایی های شناختی و زوال عقل را می توانید در این لینک به دست بیاورید.

چطور اخبار پزشکی را بخوانیم؟ (1)| پژوهش های پزشکی به یک اندازه اعتبار ندارند

چطور اخبار پزشکی را بخوانیم؟(2)| چطور آنالیز ها، شواهد و مدعاهای پزشکی را تجزیه وتحلیل کنیم؟

چطور اخبار پزشکی را بخوانیم (3)| گزارش خبری پزشکی در مقابل پژوهش های پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا واقعا ویتامین یا مکملی وجود دارد که از زوال عقل یا آلزایمر پیشگیری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا ویتامین یا مکملی وجود دارد که از زوال عقل یا آلزایمر پیشگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید