بیمار مبتلا به کوررنگی که رنگ ها را می شنود

به گزارش وبلاگ دایی جان، نیل هاربیسون تنها سایبورگ دنیا، توانست با یک دستگاه سایبرنتیک بر کور رنگی خود غلبه و 360 طیف رنگی را تشخیص دهد.

بیمار مبتلا به کوررنگی که رنگ ها را می شنود

به گزارش وبلاگ دایی جان به نقل از دیلی میل، نیل هاربیسون 29 ساله با ابزاری که رنگ ها را به شکل نت های مختلف تفسیر می نماید بر آکروماتوپسی (یک اختلال نادر بینایی) غلبه نموده است؛ وضعیتی که به او اجازه می دهد فقط رنگ های سیاه و سفید را ببیند. او یک دستگاه را که به آن eyeborg می گویند روی سرش قرار می دهد و بعلاوه در خدمات هویت و گذرنامه انگلیس به عنوان بخشی از بدنش شناخته شده است. این دستگاه شبیه به آنتنی است که از سرش بیرون می آید و تا جلوی سرش ادامه می یابد.

هاربیسون درباره این دستگاه شرح داد: در پشت سر من یک تراشه وجود دارد که امواج نور را به صدا تبدیل می نماید و من رنگ ها را نه به وسیله گوش بلکه به وسیله استخوان هایم می شنوم. اوایل به علت ورودی مداوم صدا سردرد های شدیدی داشتم، اما پس از پنج هفته مغزم با آن سازگار شد و موسیقی و رنگ با هم ارتباط برقرار کردند.

وی در سن 16 سالگی پس از آموزش موسیقی و نمایش، تحصیل در رشته هنر را آغاز کرد، اما به علت ناتوانی اش به او فرصت داده شد تا فقط در مقیاس خاکستری (استفاده از رنگ سیاه و سفید) کار کند؛ با این حال علاقه عمیقی به رابطه بین رنگ و صدا پیدا کرد. هاربیسون در سال دوم دانشگاه در یک سخنرانی سایبرنتیک با حضور آدام مونتاندون شرکت کرد و در نهایت به ساخت این دستگاه منجر شد که با یک وب کم، یک کامپیوتر و یک جفت هدفون طراحی شده است. نرم افزار این دستگاه هر رنگی را که در مقابل او قرار می گیرد به صدا تبدیل می نماید.

پس از ساخته شدن این دستگاه نیل هاربیسون آغاز به استفاده 24 ساعته از آن کرد. وی احساس می کرد که این دستگاه سایبرنتیک، چشم و ارگانیسم او را کاملاً به هم متصل نموده است. هاربیسون بعلاوه تاکید می نماید که از سال 2004 آن را از سرش در نیاوره است. این شیوه، درک هاربیسون را از هنر تغییر داده و در واقع دنیای کاملاً جدیدی برایش ایجاد نموده است که در آن رنگ و صدا دقیقاً یکسان هستند.

هاربیسون درباره یکی از تجربیاتش با این دستگاه سایبرنتیک گفت: سال گذشته در تظاهرات سه پلیس به من حمله کردند که فکر می کردند با این دستگاه در حال فیلم گرفتن از آن ها هستم. برای آن ها شرح دادم که در حال گوش دادن به رنگ ها هستم، اما فکر کردند که آن ها را مسخره می کنم و سعی کردند دوربین را از روی سرم بردارند.

لازم به ذکر است که هاربیسون در حال حاضر با این دستگاه می تواند 360 رنگ را ببیند و این طیف های رنگی را به مادون قرمز توسعه دهد تا بتواند رنگ هایی را بشنود که چشم انسان نمی تواند ببیند.

بیشتربخوانید

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیمار مبتلا به کوررنگی که رنگ ها را می شنود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمار مبتلا به کوررنگی که رنگ ها را می شنود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید