درمان اسهال در بارداری

به گزارش وبلاگ دایی جان، اسهال یا مدفوع آبی یکی از مسائل شایع دوران بارداری است. با این حال دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد. عدم تحمل غذایی، مسمومیت غذایی، عوارض جانبی داروها همگی میتوانند باعث اسهال شوند. صرفنظر از دلیل باید سریعتر اسهال را درمان کرد.

درمان اسهال در بارداری

آب زیاد بخورید

برای درمان اسهال بهتر است مصرف آب را افزایش دهید و نوشیدن آب میوه، نوشیدنیهای شیرین و شیر را متوقف کنید چون میتواند اسهال را بدتر کند. اسهال ممکن است باعث کمبود آب بدن گردد که میتواند برای شما و جنین مضر باشد. کم آب نگه نداشتن بدن میتواند به از بین بردن هرگونه ناخالصی در روده یاری کند.

رژیم غذایی مناسب در درمان اسهال بارداریداشتن یک رژیم غذایی ملایم شامل موز، برنج، سیب و نان است. این رژیم را رژیم BRAT می نامند. بعلاوه افزودن مواد غذایی زود هضم مانند سبزیجات پخته شده همانند هویج، ماست و غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی است. برنجی که مصرف می کنید باید قهوه ای باشد و از نان گندم کامل تهیه گردد. موز و برنج منابع عالی فیبر هستند. سیب حاوی پکتین است که به دفع راحت یاری نموده و اسهال را درمان می نماید. این رژیم را تا زمان رفع اسهال باید داشته باشد. اگر بعد از دو روز اسهال رفع نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

غذاهای چرب و قندی نخوریدغذاهایی که چربی و قند فراوانی دارند باعث اسهال میشوند. هر نوشیدنی حاوی قند بالا مانند نوشابه در درمان اسهال بارداری اختلال ایجاد می نماید. اطمینان حاصل کنید که از منابع قند طبیعی مانند میوه ها و آب میوه ها استفاده می کنید. یک رژیم غذایی با قند زیاد میتواند باعث تحریک ترشح اسید گردد و در نتیجه تحریک غشاهای معده و روده میگردد. غذاهای چرب به راحتی قابل هضم نیستند زیرا در آب حل نمی شوند و این باعث ناراحتی معده و اسهال شدید می گردد.

مصرف پنیر چدار در درمان اسهال بارداریپنیر چدار آنزیم هایی دارد که به سفت شدن مدفوع یاری می نماید، در درمان اسهال دوران بارداری میتواند موثر باشد. آنزیمی که در پنیر چدار یافت می گردد هضم را تنظیم و تقویت میکند. یک چهارم قطعه پنیر چدار در هر وعده میتواند موثر باشد. به یاد داشته باشید از پنیرهای فرآوری شده برای درمان اسهال استفاده نکنید. اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید پنیر نخورید.

تغییرات را آنالیز کنیددر خصوص تغییراتی که در چند روز گذشته رخ داده فکر کنید. اگر آغاز به مصرف هرگونه داروی نو نموده اید ممکن است علت اسهال شما این باشد. بیماریهای ناشی از غذا یا ویروس معده هم میتواند باعث اسهال گردد. بنابراین در خصوص چیزهایی که خورده اید فکر کنید چون ممکن است علت اسهال باشد. اگر شما مبتلا به یبوست هستید و به طور ناگهانی اسهال میشوید ممکن است دچار نارسایی روده شده باشید. در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

اسهال بارداری چه زمان رخ می دهد؟اسهال بارداری بسیار شایع است و میتواند نشانه نزدیک شدن زمان زایمان در سه ماهه سوم بارداری باشد. اسهال بعلاوه در سه ماهه اول بارداری نیز رخ میدهد علت آن تغییر ناگهانی بدن شما، تغییر ناگهانی رژیم غذایی، ویتامینهایی که مصرف میکند و البته مصرف آب بیشتر است. تمام این تغییرات میتواند هضم طبیعی را مختل کند. اگر 3 بار یا بیشتر در روز دفع مدفوع آبکی داشته باشید باید مطمئن باشید که بدنتان هیدراته است.

اسهال در بارداری خطرناک است؟اسهال معمولا خفیف بوده و بعد از مدت کوتاهی رفع میگردد اما ممکن است خطرناک هم باشد. از دست دادن آب زیاد میتواند کم آبی شدیدی را موجب گردد که در بارداری بسیار خطرناک است. به همین علت به منظور پیشگیری از اسهال خطرناک باید به اندازه کافی آب بنوشید و به نشانه های زیر توجه کنید:

کاهش ادرار

ادرار بسیار تیره

ادرار بد بو

خشکی دهان

سردرد

سرگیجه

چه زمان به پزشک مراجعه کنیداسهال مداوم میتواند منجر به کم آبی گردد. اگر اسهال شما بیش از 2 تا 3 روز ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید. کم آبی شدید بارداری را با مشکلاتی روبرو می نماید. علاوه کم آبی شدید عبارت است از:

ادرار زرد

دهان خشک و چسبیده

تشنگی

کاهش خروجی ادرار

سردرد

سرگیجه

سبکی سر

برای پیشگیری از کم آبی بهتر است روزانه 2.5 لیتر آب مصرف گردد.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون

به "درمان اسهال در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اسهال در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید