سوغاتی های خوراکی خوشمزه شهرهای ایران

به گزارش وبلاگ دایی جان، سوغاتی های خوراکی ایران یکی از دلایل اصلی برای گردشگران داخلی و البته خارجی است که در هر فرصتی خود را به شهرهای مختلف کشور برسانند و از طعم لذیذ آن ها لذت ببرند. بدون شک هر ملتی فرهنگ و رسوم خود را دارد، برای مثال زمانی که شما مسافرت به شهر یا کشوری دیگر را انتخاب می کنید برای دوستان و نزدیکان خود به رسم ادب، سوغاتی به همراه می آورید و این علاوه بر ایجاد مسرت و خوشحالی، رونق مالی را به همراه دارد. سوغاتی می تواند خوردنی و یا یک شئ تزئینی باشد که در هر حال حس خوبی را منتقل می نماید. ما در این مقاله قصد داریم تا خوراکی های خوشمزه ای که به عنوان سوغاتی در سراسر ایران عرضه می شوند را به شما معرفی کنیم.

سوغاتی های خوراکی خوشمزه شهرهای ایران

سوغاتی های خوراکی ایران

هیجان انگیزترین قسمت هر مسافرت، بخش خوراکی ها و غذاهای محلی آن مکان است. همانطور که میدانید کشور ایران شهر های مختلفی دارد که در هر کدام از آن ها سوغاتی ها، خوراکی های متنوع و خوشمزه ای را می توانید پیدا کنید. ما در ادامه سوغاتی های خوراکی ایران را که از قضا بسیار مشهور و لذیذ هستند به شما معرفی خواهیم کرد.

  • آذربایجان شرقی، تبریز خوش چشم انداز

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی با آب و هوایی کوهستانی و سرد، زمینی بسیار حاصلخیز و گیاهان و محصولات کشاورزی بسیار متنوعی دارد. ضمن اینکه ترک نشین های این سرزمین همواره بسیار خوش خوراک و به شدت خوش سلیقه بوده اند. به همین خاطر لذیذترین شیرینی ها را می توانید به عنوان سوغات از شهر تبریز تهیه کنید. به جرات می توان گفت یکی از شهرهایی که سوغاتی های خوراکی ایران به وفور در آن یافت می گردد شهر تبریز است. شیرینی هایی که در این شهر به عنوان سوغاتی، بسیار مورد استقبال قرار می گیرند شامل نوقا، قند پنیری، قرابیه و ریس هستند که بعید میدانم در سفر به تبریز از چشیدن طعم این شیرینی ها بی بهره مانده باشید.

  • آذربایجان غربی، ارومیه پُر آوازه

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی یکی دیگر از معادن سوغاتی های خوراکی ایران است. آذربایجان غربی به طور کلی استان کوچکی است، اما خاکی بسیار پر برکت، حاصلخیز و طبیعتی غنی و سازگار دارد. همین عوامل فاکتورهای مهمی هستند که در کنار یکدیگر موجبات بوجود آمدن سوغاتی های فراوانی را فراهم نموده اند. در میان سوغاتی های این شهر، نقل های ارومیه بشدت معروف هستند، مانند نقل بیدمشکی، گل محمدی، زعفرانی و غیره که با عطر و طعم خود هوش از سر هر مسافری میبرند. البته کم لطفی است که از حلوا های شیرین و خوش طعم ارومیه یادی نکنیم. در کنار این سوغاتی ها بد نیست بدانید که این شهر مرکز عرقیات و نان های سنتی مانند سوجوق است که جایگاه ویژه ای در میان خوراکی های بی نظیر ارومیه دارند.

  • نصف جهان ایران و اصفهان

به جرات می گویم که نام اصفهان را تمام گردشگران می دانند و آوازه خوش نامی آن از غرب تا شرق زبانزد افرادی است که حداقل یکبار از نزدیک این شهر را دیدار نموده اند. یکی دیگر از شهرهایی که سوغاتی های خوراکی ایران به وفور در آن یافت می گردد، اصفهان است. مخزن الاسرار هنر، فرهنگ و تاریخ ایران که سوغاتی های لذیذی دارد و محال است که به آن سفر کنید اما دست خالی برگردید.

از جمله لذیذترین و خوشمزه ترین سوغاتی های این شهر پولکی، گز، شیرینی کرکی، گلاب کاشان و سوهان عسلی است که در کنار سایر سوغاتی ها می توانید از خوردن و خریدن آنها لذت ببرید. البته اصفهان همچون سایر شهرهای ایران غذاهای بسیار لذیذی هم دارد و در این بین کم نیستند گردشگرانی که صرفا برای چشیدن طعم لذیذ این غذاها به این شهر پر آوازه سفر می نمایند.

  • ایلام و ایلام

شاید تا به حال حتی تصورش را هم نمی کردید که شهر ایلام یکی از شهر هایی باشد که سوغاتی های خوراکی ایران در آن بسیار پرطرفدار هستند! درست است، شیرینی هایی که در این شهر پیدا می شوند همگی منحصر به فرد و خاص هستند. شیرینی های لذیذی مانند کله کنجی، برساق و حلوای بگل که همگی از جمله خوراکی ها و سوغاتی های لذیذی هستند که می توانید آنها را با خود به سوغات ببرید.

ناگفته نماند که در این شهر نان های بسیار معطر و سنتی نیز طبخ می شوند که در میان آنها می توان به نان گرده و بعلاوه نان ساج اشاره نمود. سالهاست که نان های شهر ایلام زبانزد تمام گردشگران هستند و مانند آنها را در هیچ شهر دیگری از ایران پیدا نخواهید کرد. یکی دیگر از سوغاتی های بسیار معروف و خوردنی ایلام ترخینه است که شما می توانید آن را به صورت خشک از شهر ایلام به شهر خود ببرید و آش های بسیار خوشمزه و خوش طعمی را با آنها تهیه کنید.

  • بوشهر گرم و خونگرم

شهرهای جنوبی ایران در کنار جذابیت های طبیعی که دارند از سوغاتی های بسیار لذیذی نیز بهره مند هستند. از جمله سوغاتی های خوراکی ایران که در شهر بوشهر به وفور می توان آن را پیدا کرد انواع ماهی ها و میگو های لذیذ دریای جنوب است که در دسته اصلی ترین سوغاتی های این خطه قرار می گیرند. در کنار آنها خارک یا به عبارتی خرمای نارس و خرما از دیگر سوغاتی های شیرین و لذیذی هستند که به صورت طبیعی و با زحمت مداوم مردمان این شهر به عملی آیند. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید به شما توصیه می کنیم سفر به شهر زیبای بوشهر را در اولویت قرار دهید و به راحتی با خریدن یک جعبه یخدان کوچک، ماهی ها و میگو های لذیذ این شهر را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

  • مرکز ایران، تهران هزار رنگ

تهران را هزار رنگ نامیدیم چون به جرات می توان گفت که در این شهر شما مجموعه ای از تمام قومیت ها و نژاد های کشور ایران را به راحتی مشاهده خواهید کرد. مردمانی که به نیت کار و کوشش پا به این شهر گذاشته اند و هرکدام در قلب خود رسوم و فرهنگ خاص سرزمین مادری خودشان را حفظ نموده اند. شاید در نگاه اول نتوان در این شهر سوغاتی خاصی را مشاهده کرد اما باید گفت که شما می توانید تمام سوغاتی های خوراکی ایران را به راحتی در این شهر پیدا کنید. از خطه شمال کشور تا جنوب و از سیستان و بلوچستان زیبا تا کرمانشاه و خوزستان، همگی با خوردنی های لذیذی که دارند در تهران و در کنار هم، از شما پذیرایی می نمایند.

گز اصفهان، قطاب یزد، نان یوخه شیراز، نان برنجی کرمانشاه و غیره در این شهر به ظاهر کوچک اما در اصل وسیع و پهناور به راحتی یافت می شوند.

  • چهارمحال و بختیاری با شهرکرد پر شور

مطمئن هستم که نمی دانید گز تنها سوغاتی شهر اصفهان به حساب نمی آید، بلکه می توانید آن را در شهرکرد نیز پیدا کنید. مردمان مهربان و خوش قلب ساکنین شهرکرد سوغاتی های خوش طعم فراوانی دارند که در زمره برترین سوغاتی های خوراکی ایران است و البته هواداران بسیار زیادی نیز دارد. در کنار گز می توانیم به سوغاتی های لذیذ دیگری مانند قره قروت پرطرفدار، عسل های شیرین و طبیعی و بعلاوه بادام درختی نیز اشاره کنیم که اگر به این شهر سفر کردید توصیه می کنیم خوراکی ها و شیرینی جات لذیذ آن را هرگز نباید فراموش کنید.

  • خراسان جنوبی و بیرجند عزیز

بیرجند همچون سایر شهر های استان خراسان جنوبی و در کل خراسان، خاکی به شدت حاصلخیز و آب و هوایی سرد دارد که همین دو فاکتور مهم سبب شده اند تا گیاهان و مراتع طبیعی فراوان و بسیار مفیدی داشته باشد. در این بین از جمله سوغاتی های خوراکی ایران که در در این شهر فراوان یافت می شوند و بسیار با ارزش و با اهمیت هستند، به نحوی که در سراسر جهان آن ها را می شناسند، زرشک، زعفران، عناب و انار است. زعفران و زرشک خراسان از جمله معروف ترین محصولات این خطه به حساب می آیند و انار و عناب جزء سوغاتی های بسیار معروف و پر خاصیت بیرجند محسوب می شوند.

  • خراسان رضوی، مشهد، نگین انگشتری ایران

همانطور که در خصوص سوغاتی های خراسان جنوبی و بیرجند نیز گفتیم، در کل استان خراسان شما سوغاتی های مشابهی را خواهید دید که در بین آنها خشکبار، زعفران، زرشک، ادویه و نقل و نبات همگی مشترک هستند. البته خراسان رضوی و شهر مشهد سوغاتی های فراوانی دارند و به دلیل وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان امام رضا علیه السلام، شما می توانید سوغاتی های خاصی را با خود به یادگار ببرید. اما کمتر گردشگری را خواهید دید که از مشهد راهی شهر خود گردد و در بین سوغاتی هایی که از این شهر تهیه نموده معروف ترین سوغاتی های خوراکی ایران یعنی زرشک و زعفران را جای نداده باشد.

  • خراسان شمالی و بجنورد زیبا

سوغاتی های شهر بجنورد نیز همچون بیرجند و مشهد است، با این تفاوت که شما در این شهر شیرین می توانید کمی سوغاتی های متفاوت تری را نیز تهیه کنید. سوغاتی های بجنورد در میان سوغاتی های خوراکی ایران طعمی متفاوت دارند. دلیل آن نیز این است که یکی از لذیذترین خوراکی هایی که در این شهر پیدا می کنید شکر پنیر معروف است. شکر پنیر در اصل همان آبنبات های شیرین و شادی است که زادگاه اصلیشان بجنورد است و بعبارتی اصلی ترین سوغات خوشمزه و خوش طعم این شهر به حساب می آیند. بد نیست که در کنار این آبنبات های معروف و خوشمزه از انگورهای طبیعی و ویژه این شهر نیز غافل نشوید.

  • اهواز و خوزستان خوش لهجه

یکی دیگر از شهر های زیبا و پرطرفدار جنوب کشور، شهر خوزستان مرکز اهواز است. شهری به شدت پرنشاط، زیبا و البته گرم با مردمانی که خونگرمی خود را از آب و هوا و گذشت و مهربانی را از رود همواره خروشان کارون به ارث برده اند. همانطور که اشاره نمودیم اقلیم این شهر به شدت گرم است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در منطقه ای جلگه ای، بستری بسیار مطلوب و مناسب برای پرورش و رشد و نمو گیاهان گرمسیری به شمار میرود.

به همین خاطر یکی از سوغاتی های خوراکی ایران که در انواع مختلف در این شهر یافت می گردد، خرما است. ناگفته نماند که خوراکی کلیچه که نوعی کلوچه محلی محسوب می گردد نیز در بیشتر شهر های اهواز مانند شوشتر و دزفول طبخ و تهیه می گردد. مردمان مهربان و خوش قلب این خطه با خرما، نان ها و خوراکی های لذیذی تهیه می نمایند که چشیدن طعم آنها خالی از لطف نخواهد بود.

  • سیستان و بلوچستان و زاهدان، قلب تپنده ایران

استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان نیز به دلیل برخورداری از اقلیم و آب و هوای به شدت گرم، منطقه ای مناسب برای رشد و نمو گیاهان گرمسیری به حساب می آیند. به همین خاطر شما می توانید میوه ها و سوغاتی های خوراکی ایران را در طعم ها و رنگ های مختلف در این شهر فراوان مشاهده کنید.

خوراکی های طبیعی و پرخاصیتی مانند انبه، نارگیل، بالنگ، موز، خرما و غیره که همگی در دسته سوغاتی های بسیار خوشمزه زاهدان و سیستان و بلوچستان تقسیم بندی می شوند. البته سوغاتی های این شهر فراوان است اما در کنار نان های سنتی و محلی خوش طعم و خوش عطری که در این استان طبخ می شوند، شما می توانید از میوه های لذیذ و طبیعی که به وفور در این منطقه آب و هوایی رشد می نمایند نیز لذت ببرید.

  • فارس و شیراز جنت تراز

گفتنی ها در وصف شیراز فراوان است و استان فارس از گذشته در سوغاتی های خوراکی ایران پرآوازه بوده است. شیراز نیز همچون سایر استان های ایران در هر کدام از شهرستان های خود سوغاتی ها و خوراکی های لذیذی دارد که اگر گذرتان به این استان افتاد توصیه می کنیم در هر کدام از شهرستان های عبوری توقف کنید و از خوراکی های لذیذ و سوغاتی های خوش طعم آن لذت ببرید.

خوراکی هایی که شما می توانید به راحتی آنها را در شیراز تهیه کنید و به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود به همراه ببرید شامل کشک، قره قروت، نان یوخه، حلوای مسقطی، کلوچه و مسقطی، انواع عرقیات، گیاه بهار نارنج و انواع و اقسام آش ها و حلوا هایی است که می توانید آن ها را تهیه کنید و با لذت فراوان نوش جان کنید. اگر از غذاها و طعم دهنده های ترش نیز لذت می برید، لیموی جهرم را نیز به فهرست سوغاتی های خوراکی ایران که در شیراز قدمت و اصالت زیادی دارد و باید از این شهر تهیه گردد، اضافه کنید.

  • قزوین و قزوین خوش آب و هوا

استان قزوین وسعت کمی دارد اما سوغاتی های متنوع آن شهره خاص و عام هستند. از جمله سوغاتی های خوراکی ایران که در این شهر بسیار دیده می شوند شامل شیرینی های لذیذی هستند که توصیه می کنیم هرگز آنها را از دست ندهید. سوغاتی های خوشمزه ای مانند نان چای، شیرینی بهشتی، شیرینی پادرازی، نان چرخی قزوین و بعلاوه شیرینی نان قندی است. البته توصیه می کنیم اگر گذرتان به قزوین افتاد باقلوا را نیز نباید فراموش کنید، چون باقلوایی که در این شهر تهیه می گردد با سایر باقلوا های فراوری شده در دیگر شهر های ایران کاملاً فرق دارد.

سوغاتی هایی لذیذ به وسعت تمام ایران

تمام شهرهای ایران همگی مخزن سوغاتی های خوراکی و متنوعی هستند که بجد نمونه آن ها را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت. در این مقاله فرصت کم بود و وقت تنگ، اما این بدان معنا نیست که سایر شهر های ایران که نامی از آنها برده نشد سوغاتی های لذیذی ندارند! زنجان، سمنان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، رشت، ساری، خرم آباد، اراک، همدان، بندرعباس و دیگر شهرها، هرکدام به تنهایی مخزنی غنی برای سوغاتی های خوراکی ایران محسوب می شوند. کشور چهار فصل و پهناور ایران واقعاً سرزمین طعم ها و تنوع ها است. شما در هر قسمت و هر گوشه از این کشور می توانید صنایع دستی بسیار با ارزش و خوراکی های بسیار خوش طعم و لذیذی را پیدا کنید که نمونه آن ها در جهان یافت نمی گردد.

منبع: الی گشت

به "سوغاتی های خوراکی خوشمزه شهرهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های خوراکی خوشمزه شهرهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید