خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا

به گزارش وبلاگ دایی جان، شام شب یلدا شامل مجموعه ای از غذاها و خوراکی هایی است که به طور سنتی در آخرین شب پاییز میل می گردد. اما خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا فرق دارد. با این حال، صرف انواع تنقلات و غذا، بخش مهمی از گردهمایی هایی است که برای بزرگداشت شب یلدا (طولانی ترین شب سال) صورت می گیرد. جشن شب چله در استان های مختلف ایران با پخت و سرو چندین نوع مختلف دسر و غذا همراه است و این عادات غذایی تحت تأثیر فرهنگ عامه یا محلی مردم هر شهر شکل گرفته است.

خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا

غذا در جشن های ایرانیان نقش مهمی ایفا می نماید. در بیشتر منطقه ها کشور، خانواده ها در مناسبت هایی نظیر شب یلدا دور هم جمع شده و از یک شام خوب لذت می برند. از جمله غذاهای اصلی شب چله می توان به فسنجان، خورشت مرغ با گردو و انار اشاره نمود. با این حال، هر شهر ایران بر اساس سنت های خاصی که دارند، غذای متفاوتی در شب یلدا تهیه و سرو می نمایند. در ادامه به خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا اشاره نموده و شرح مختصری در رابطه با هر یک ارائه می دهیم.

گیلان: اوکونوس

یکی از خوراکی های محبوب شب یلدا در استان گیلان، واقع در شمال ایران، اوکونوس نام دارد که در زبان فارسی به معنی ازگیل است. این غذایی سنتی با دستورالعمل منحصر به فردی تهی می گردد. در پاییز، خمره های بزرگی را با میوه های نرسیده ازگیل پر می نمایند. سپس خمره ها را پر از آب نموده، اندازه کمی نمک به آن اضافه می نمایند. در مرحله بعد، خمره ها را در گوشه ای دور از گرما قرار داده و با درپوش می پوشانند. ازگیل های پس از مدتی رسیده، آبدار و خوشمزه می گردد و با نمک و گلپر خورده می شوند. آوکونوس در خانه اغلب مردم گیلان تا بهار آینده یافت می گردد.

شیراز: کلم پلو

کلام پلو غذای سنتی شیراز، شهری باستانی در جنوب ایران است. مواد اصلی غذاهای معروف محلی، برنج، کلم قمری، سبزیجات معطر، کوفته و رب انار است. این غذای خوشمزه و اشتها آور به عنوان غذای اصلی شب یلدا در شیراز شناخته می گردد.

آذربایجان: خشیل

شام محبوب یلدا در منطقه شمال غربی ایران در آذربایجان، خشیل بوده که مخلوطی از آرد گندم غنی از سبوس، بلغور گندم، آب، شیر، عسل و کره است.

رودبار: ماهی پلو

مردم شهر رودبار برای شب چله ماهی پلو درست می نمایند. آن ها برای تهیه ماهی پلو، سبزی، برنج و روغن را پخته و ماهی سرخ شده را به صورت تکه ای لای سبزی پلو می گذارند. یکی از رسوم جالب مردم رودبار این است که پیش از سرخ کردن ماهی، پولک های آن را تراشیده و خوب می شویند. بع از صرف غذا، سینی حاوی پولک های ماهی را سر سفره آورده و از کوچک ترین فرد خانواده خواسته می گردد که یک مشت از پولک های داخل سینی بردارد. سپس، پولک های داخل مشت کودک شمرده می گردد. اعتقاد بر ایم است که اگر عدد نهایی زوج باشد، زمستان پیش رو برباران خواهد بود.

قزوین: انار پلو

انار پلو (انار و برنج) غذایی لذیذ است که معمولا در شهر قزوین و به خصوص در شب یلدا، تهیه می گردد. میهمانان می توانند از یک غذای رنگارنگ تهیه شده از برنج، انار، مرغ، گشنیز، دارچین، زعفران و مغز پسته و بادام خرد شده لذت ببرند.

زنجان: خاگینه خرما

خاگینه خرما، که ماده اصلی آن میوه خرما است، شام سنتی و محبوب شب یلدا در شهر زنجان است. با توجه به مواد تشکیل دهنده این غذا که شامل تخم مرغ، خرما، کره و زعفران است، خاگینه خرما جزو غذاهای مقوی و پرانرژی به شمار می رود.

تبریز: پالدا

پالدا دسری است که هموطنان تبریزی در شب یلدا تهیه و میل می نمایند. این دسر خوشمزه زرد رنگ بوده و تا حدی مشابه مسقطی است، با این تفاوت که فاقد روغن بوده و غلظتی شبیه به ماست دارد. این دسر از آب، نشاسته، گلاب، شکر و زعفران تهیه می گردد.

لرستان: گندم شیره

اهالی لرستان یک نوع خوراکی ویژه به نام گندم شیره دارند که مخصوص شب یلدا است. بری تهیه این خوراکی محلی، ابتدا گندم را در شیره خیس نموده و زردچوبه و نمک را به آن اضافه می نمایند. در مرحله بعد، گندم ها را روی ساروج ریخته و برشته می نمایند و در نهایت، همره با گردو، خلال بادام، سیاه دانه، کشمش و کنجد ترکیب نموده و میل می نمایند.

سنندج: کالک تورش

خربزه ترش که در زبان محلی کالک تورش نامیده می گردد، از خوراکی های مخصوص شب یلدای مردم سنندج است. برای تهیه این خوراکی، چند ماه قبل از شب یلدا، خربزه ها را داخل تفاله سرکه می ریزیند تا پیش از رسیدن شب چله آماده مصرف شوند. از دیگر خوراکی هایی که مردم این شهر در شب یلدا مصرف می نمایند می توان به دلمه کلم و برگ مو اشاره نمود.

منبع: اسنپ مارکت

به "خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های مخصوص هر شهر برای شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید