صد سال شعر تاجیکستان و افغانستان در بازار کتاب ایران

به گزارش وبلاگ دایی جان، خبرنگاران: دو مجموعه صد سال شعر تاجیکستان و صد سال شعر افغانستان توسط بعضی از پژوهشگران و منتقدان ادبی دو کشور نوشته و در ذیل طرح گفت وگوی شعر ایران و دنیا توسط انجمن شاعران ایران به چاپ می رسد.

صد سال شعر تاجیکستان و افغانستان در بازار کتاب ایران

به گزارش خبرنگار فرهنگی وبلاگ دایی جان، انجمن شاعران در نظر دارد به منظور معرفی شعر کشورهای همسایه به ایران و بالعکس، مجموعه گفت وگوی شعر ایران و دنیا را در دست تدوین دارد. در این مجموعه تا به امروز آثار متعددی از جمله معرفی صد سال شعر روسیه به چاپ رسیده است. علاوه بر این انجمن دو مجموعه دیگر با عنوان صد سال شعر تاجیکستان و صد سال شعر افغانستان را در دست انتشار دارد.

کتاب صد سال شعر افغانستان توسط ابوطالب مظفری و محمدکاظم کاظمی نوشته شده است. در این اثر بیش از 100 شاعر معاصر افغان معرفی و سپس گزیده ای از سروده های امروز آنها نیز ارائه شده است. در انتخاب سروده ها اولویت بر استواری و انسجام اشعار گذاشته شده و کمتر بر مبنای موضوعی انتخاب شده اند. با وجود این موضوعات متنوعی در این مجموعه دیده می گردد که از این میان می توان به اشعار دینی، اجتماعی، انقلابی و حماسی و ... اشاره نمود.

مجموعه صد سال شعر تاجیکستان نیز به همت رستم وهاب از اساتید و پژوهشگران تاجیکستان به نوشته و تا خاتمه سال توسط انجمن شاعران ایران به چاپ خواهد رسید. این اثر نمونه ای اجمالی از اشعار معاصر تاجیکستان است که برای آشنایی ابتدایی با فضای ادبیات و فرایند جاری شعر و شاعری در این کشور فارسی زبان مناسب است.

شعر تاجیکستان و افغانستان به دلیل مشترکات فرهنگی و زبانی بسیار با ایران، نقاط مشترک بسیاری در خود دارند. نمونه این موارد را می توان به بعد عرفانی، دینی و حماسی در سروده های هر سه قوم در یک صد سال گذشته دانست که هر یک از این مضامین با ضعف و قوت در دوره های تاریخی مختلف به حیات خود در دفاتر شاعران ادامه داده است. با توجه به این امر، آنالیز سروده های سه کشور از منظر زبانی و محتوایی با مجموعه های این چنینی راحت تر میسر می گردد.

منبع: تسنیم

به "صد سال شعر تاجیکستان و افغانستان در بازار کتاب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صد سال شعر تاجیکستان و افغانستان در بازار کتاب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید