هزینه نگهداری تیبا چقدر است؟

به گزارش وبلاگ دایی جان، خبرنگاران- خرید لاستیک تیبا و سایر قطعات کنار هزینه سرویس دوره ای می تواند نزدیک چهار میلیون تومان در سال برای راننده این خودرو هزینه داشته باشد. اگر برای خرید یک جفت لاستیک دولتی اقدام کنید، حداقل باید یک میلیون و 100 هزار تومان کنار بگذارید. هزینه سرویس دوره ای این خودرو که شامل تعویض روغن موتور و فیلتر ها می گردد، الان دست کم 400 هزار تومان آب می خورد و تعویض لنت ترمز، دیسک و صفحه، چهارتا شمع، باتری و تسمه تایم حداقل 2.5 میلیون تومان به هزینه ها اضافه می نماید. البته این ارقام را باید کف هزینه مورد احتیاج برای نگهداری تیبا بدانیم وگرنه الان در بازار قیمت بعضی از روغن موتور ها به تن هایی سه میلیون و 400 هزار تومان است و خرید یک جفت لاستیک خارجی تیبا می تواند سه میلیون و 300 هزار تومان خرج بتراشد.

هزینه نگهداری تیبا چقدر است؟

هزینه سرویس دوره ای تیبا؛ حداقل 400 هزار

به گزارش وبلاگ دایی جان، سرویس دوره ای خودرو معمولا شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر بنزین می گردد. توصیه مکانیک ها تعویض روغن موتور بعد هر پنج هزار کیلومتر است و درحال حاضر کف قیمت بطری های چهار لیتری در بازار به حدود 300 هزار تومان رسیده. روغن موتور چهار لیتری اسپیدی 290 هزار تومان فروخته می گردد. قیمت روغن موتور چهار لیتری ایرانول 325 هزار تومان است. روغن موتور چهار لیتری کاسترول 370 هزار تومان ارزش دارد و برای خرید روغن موتور چهار لیتری بهران که با نام سوپر پیشتاز عرضه شده، باید حدود 600 هزار تومان بپردازید. بد نیست بدانید یکی از گران ترین روغن موتور های چهار لیتری بازار به نام آیسین با قیمت سه میلیون و 400 هزار تومان فروخته می گردد. برترین زمان تعویض فیلتر روغن و فیلتر بنزین بعد هر 10 هزارکیلومتر است و راننده تیبا برای خرید این دو قطعه باید حداقل 60 هزار تومان کنار بگذارد. فیلتر روغن را می گردد دست کم 30 هزار تومان خرید و برای تهیه فیلتر روغن سرکان، بهران و لوکوموبیل باید تقریبا 60 هزار تومان پرداخت کرد. قیمت فیلتر بنزین هم تقریبا در همین بازه قرار می گیرد. تعویض فیلتر هوا تیبا که رابطه مستقیمی با مقدار آلودگی هوا دارد در نیمه دوم تیرماه سال جاری از حدود 30 هزار تومان برای برند های نه چندان معروف تمام می گردد و تا مرز 150 هزار تومان افزایش پیدا می نماید. فیلتر هوا بهران با قیمت 141 هزار تومان یکی گران ترین انتخاب ها برای خرید این قطعه است. به این ترتیب با درنظر گرفتن هزینه مورد احتیاج برای تعویض روفن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر بنزین، سرویس دوره ای تیبا درحال حاضر حدود 400 هزار تومان آب می خورد.

هزینه یک جفت لاستیک تیبا؛ حداقل یک میلیون و 100 هزار

خرید لاستیک دولتی تیبا حداقل 556 هزار تومان تمام می گردد. این قیمت برای یک حلقه لاستیک تیبا با سایز 175/70R13 برند ایران تایر اعلام شده و به این ترتیب خرید یک جف لاستیک از این مدل یک میلیون و 112 هزار تومان آب می خورد. لاستیک کویرتایر با سایز 185/60R 14 یکی دیگر مقرون به صرفه ترین انتخاب ها برای خرید لاستیک دولتی تیبا به شمار می رود و خرید یک جفت لاستیک از این برند با احتساب ارزش هر حلقه 700 هزار تومان، به یک میلیون و 400 هزار تومان می رسد. هر حلقه لاستیک یزدتایر با همین سایز 800 هزار تومان فروخته می گردد و برای خرید یک حلقه لاستیک نیولین نما باید یک میلیون و 100 هزار تومان کنار گذاشت. البته این لاستیک گران ترین نمونه موجود در بازار نیست و مثلا خرید یک جفت حلقه لاستیک تراینگل با سایز 185/65R14 تقریبا سه میلیون و 300 هزار تومان برای راننده تیبا خرج دارد.

سایر هزینه های نگهداری تیبا

هزینه های نگهداری تیبا علاوه بر سرویس های دوره ای و تعویض لاستیک، شامل کار های دیگری مثل تعویض لنت ترمز، باتری، تسمه، شمع، دیسک و صفحه و ... می گردد. خرید باتری تیبا یکی از خرج های اساسی را برای رانند این خودرو می تراشد و معمولا بین یک تا دو سال برای تعویض این قطعه باید اقدام کرد. کف قیمت باتری برای خودرو هایی مثل تیبا از یک میلیون و 200 هزار تومان برای باتری صبا آغاز می گردد و خرید این قطعه از برند سوزوکی تقریبا دو میلیون تومان آب می خورد. تعویض دیسک و صفحه تیبا حداقل 850 هزار تومان و نهایتا یک میلیون و 700 هزار تومان برای برند والئو هزینه دارد. قیمت لنت ترمز جلو تیبا از 100 هزار تومان آغاز می گردد که این رقم را برای خرید لنت ترمز سایلنت باید پرداخت کرد هرچند که لنت ترمز جلو الیگ با قیمت 670 هزار تومان یکی از گران ترین مدل ها در بازار به شمار می رود. بازه قیمت لنت ترمز عقب نیز از 150 تا 600 هزار تومان است. لنت ترمز عقب رنکوت با قیمت 150 هزار تومان یکی از مقرون به صرفه ترین و پرفروش ترین مدل ها است و لنت ترمز عقب تیبا با نام PHC والیو و قیمت 600 هزار تومان در دسته گران ترین مدل ها برای خرید لنت ترمز عقب تیبا قرار می گیرد. تسمه تایم طبق توصیه مکانیک ها باید بعد هر 60 هزار کیلومتر تعویض گردد و الان تسمه تایم کنتیننتال با قیمت 320 هزار تومان گران ترین تسمه تایم موجود در بازار برای تیبا است. البته تسمه تایم میتسوبیشی که 145 هزار تومان قیمت دارد، فعلا فروش بیشتری را تجربه می نماید و قیمت آن نسبت به سایر نمونه ها کمتر است. قیمت هر شمع موتور تیبا نهایتا در بازار 220 هزار تومان است، اما می گردد شمع موتور شرکتی سایپا را با قیمت 55 هزار تومان خرید. یعنی تعویض هر چهار شمع موتور تیبا به صورت همزمان حداقل 220 هزار تومان هزینه دارد.

هزینه های نگهداری از تیبا

قطعه

کف قیمت

سقف قیمت

روغن موتور چهار لیتری

290 هزار تومان

سه میلیون و 400 هزار تومان

فیلتر روغن

30 هزار تومان

60 هزار تومان

فیلتر بنزین

30 هزار تومان

60 هزار تومان

فیلتر هوا

30 هزار تومان

150 هزار تومان

یک جفت لاستیک

یک میلیون و 100 هزار تومان

سه میلیون و 300 هزار تومان

باتری

یک میلیون و 200 هزار تومان

دو میلیون تومان

لنت ترمز جلو

100 هزار تومان

600 هزار تومان

لنت ترمز عقب

150 هزار تومان

600 هزار تومان

تسمه تایم

145 هزار تومان

320 هزار تومان

چهارتا شمع

220 هزار تومان

880 هزار تومان

دیسک و صفحه کلاچ

850 هزار تومان

یک میلیون و 700 هزار تومان

مجموع

چهار میلیون و 145 هزار تومان

13 میلیون و 270 هزار تومان

منبع: فرارو

به "هزینه نگهداری تیبا چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه نگهداری تیبا چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید