پوشش عقب ماندن سود بانکی از تورم در طرح جدید بانک مرکزی ، با اوراق ودیعه بیشتر آشنا شوید

به گزارش وبلاگ دایی جان، انتشار اوراق ودیعه از سوی بانک مرکزی می تواند علاوه بر حفظ ارزش پول خریداران در برابر تورم نسبت به کنترل نقدینگی یاری کند.

پوشش عقب ماندن سود بانکی از تورم در طرح جدید بانک مرکزی ، با اوراق ودیعه بیشتر آشنا شوید

گروه مالی وبلاگ دایی جان، سیاست گذاری های غلط مالی دولت در سال های گذشته، افزایش فشار تحریم های ظالمانه آمریکا و اثرات منفی شیوع بیماری کرونا بر کسب وکار ها و تداوم رکود تورمی در اقتصاد دست به دست هم دادند تا رکود تورمی سفره های مردم را کوچک تر از قبل کند و ارزش پول ملی با شتاب بیشتری کاهش یابد.

تورم در ماه های اخیر به بیش از 30 درصد رسیده است و این درحالی است که نرخ سود سپرده های بانکی بسیار کتر از نرخ تورم است و همین موضوع به دغدغه عموم مردم به جهت کم شدن قدرت خرید پول آن ها شده است.

طبق آخرین تصمیم گیری شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های بانکی برای سپرده های کوتاه مدت یکماهه، سه ماهه و شش ماهه به ترتیب 10، 12 و 14 درصد و برای سپرده های بلندمدت یکساله و دو ساله به ترتیب 16 و 18 درصد در نظر گرفته شده است.

درواقع با در نظر دریافت نرخ تورم کنونی اگر کسی پول خود را در یک سپرده بانکی یکساله سرمایه گذاری کند در سرانجام سال ارزش پول وی دست کم 14 درصد کاهش می یابد بنابراین بسیاری از مردم به این موضوع فکر می نمایند که چگونه می توانند از ارزش پول ریالی یا قدرت خرید خود در برابر تورم محافظت نمایند.

عموما در چنین شرایطی افرادی که اهل ریسک هستند نسبت به میزان آگاهی و سرمایه خود در بازار های مختلف از جمله طلا، سکه، ارز، مسکن و خودرو و اخیرا بازار سرمایه وارد شده و اقدام به خرید و نگه داری این کالا ها می نمایند تا بتوانند از آسیب تورم بالا نسبت به پول خود جلوگیری نمایند و البته با این عملکرد موجب التهاب بازار ها می شوند و با تشدید تورم و کاهش ارزش ریال به اقتصاد ملی ضربه می زنند و در نهایت دود آن به چشم خودشان نیز خواهد رفت.

در عین حال افرادی که ریسک گریز و محافظه کار بوده و یا توانایی خرید و فروش در بازار های مذکور را نداشته و یا حتی علاقه ای به معامله در این بخش های اقتصاد ندارند هم با ریسک عقب ماندن ارزش پول خود نسبت به تورم روبرو بوده و نگرانند.

بانک مرکزی در کنار سایر سیاست های پولی خود برای کنترل نقدینگی و کاهش التهاب در بازار های موازی اخیرا طرحی را تحت عنوان اوراق ودیعه به شورای پول و اعتبار جهت کسب مجوز پیشنهاد داد که روز سه شنبه همین هفته به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

اوراق ودیعه سندی است که بانک مرکزی در راستای اجرای عملیات بازار باز با استفاده از آن مبلغ معینی را از خریداران اوراق به عنوان ودیعه یا امانت دریافت کرده و متعهد می گردد آن مبلغ را تا سررسید نگهداری کرده و با حفظ قدرت خرید در سرانجام سررسید به دارنده سند عودت دهد. در واقع، بانک مرکزی اعلام می نماید که حاضر است پول خریداران اوراق را بر اساس عقد ودیعه دریافت کند و در عوض، هدیه ای (یا هبه ای) غیرمشروط به عنوان سود به آن ها بپردازد تا قدرت خرید پول آن ها در برابر تورم ازبین نرود.

طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است اوراق ودیعه با سررسید حداکثر 2 ساله و نرخ سود حداکثر معادل نرخ تورم خواهد بود که با پیشنهاد بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار مشخص و سود آن هر 3 ماه یکبار پرداخت می گردد.

بر این اساس افرادی که اهل ریسک نبوده و یا علاقه ای به سفته بازی در بازار های سکه و ارز و امثالهم ندارند و متوجه اثرات مخرب این بازار های نامولد در اقتصاد کشور هستند و از طرفی نگران کاهش قدرت خرید پول هستند می توانند بدون هیچگونه ریسکی و با خاطری آسوده با خرید اوراق ودیعه مانع عقب افتادن ارزش پول خود نسبت به تورم شوند.

گفتنی است که بانک مرکزی به دنبال اخذ مجوز برای انتشار 50 هزار میلیارد تومان از اوراق ودیعه است و در نظر دارد با توجه به شرایط نقدینگی و شرایط بازار و به نسبت سایر سیاست های خود این اوراق را به مرور و نه یکباره منتشر کند تا اولا روی ترازنامه بانک ها به دلیل کاهش سپرده های بانکی اثر منفی بجای نگذارد و ثانیا بتواند نقدینگی را با کمترین تکانه از سطح جامعه جمع کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پوشش عقب ماندن سود بانکی از تورم در طرح جدید بانک مرکزی ، با اوراق ودیعه بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش عقب ماندن سود بانکی از تورم در طرح جدید بانک مرکزی ، با اوراق ودیعه بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید