خاندوزی: تسهیلات خرد ریسک کمتری برای بانک ها دارد، در برکناری مدیران متخلف شعب بانکی درنگ نکنید

به گزارش وبلاگ دایی جان، وزیر اقتصاد گفت: یکی از گام های تحولی که مد نظر ماست، توجه ویژه به تسهیلات خرد سهل و ساده است و اساسا تسهیلات گیرندگان خرد و خوش حساب، کم ریسک ترین بخش اقتصادی کشور هستند.

خاندوزی: تسهیلات خرد ریسک کمتری برای بانک ها دارد، در برکناری مدیران متخلف شعب بانکی درنگ نکنید

به گزارش خبرنگار اقتصادی وبلاگ دایی جان، احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشستی با عنوان تحول نظام بانکی به نفع مردم، در ابتدای سخنان خود گفت: ما بر سر یک دوراهی قرار داریم. یک انتخاب این است که راستا ساده تر و تجربه شده را با قدری اصلاح ادامه بدهیم. البته این انتخاب از منظر قانونی هم خلاف نیست. تا حد ممکن کوشش کردیم بدون اینکه مخاطره ای متوجه برنامه های بانک گردد، روال های سابق را ارائه بدهیم. این انتخاب که ساده تر است، ثمره آن مقصد متفاوت تر از شرایط امروز نخواهد بود. وی با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصاد کشور ادامه داد: این وضع نامطلوب، محصول همین راستای است که تا امروز طی نموده ایم. در گذشته هم فعالیت های خوبی اجرا شده. حتما شرایط نظام بانکی ایران شاهد تحولات چشمگیری بوده که مرهون کوشش های مدیران در حوزه سیاست گذاری بوده است. انتخاب دوم ما این است که کوشش کنیم با حفظ حداکثر همگرایی در شبکه بانکی به سمت ابزار های تازه، فرایند های نوین و سازوکار های اصلاح شده و خروجی هایی حرکت کنیم که برای سیاست گذاران بانکی و خدمات گیرندگان، آن چیزی باشد که لایق گام دوم انقلاب است.

خاندوزی توضیح داد: اگر برنامه تحول شبکه بانکی را مدیران به عنوان خبرگان شبکه بانکی انجام دهند، آنوقت نیازی نیست که کسانی بیرون از نظام اقتصادی کشور، نسخه اصلاح برای شبکه بانکی بپیچند. پیغام من این است بیایید دست به دست هم دهیم تا جامعه و خدمت گیرندگان شبکه بانکی ادراک نمایند و این اراده تغییر را از کف شعب بانکی احساس نمایند. هر آن چیزی که جزئی از نقاط مثبت بوده، باید با جدیت دنبال گردد. در این راستا تحولی تقسیم بندی بخش واقعی و اقتصادی اقتصاد را داریم.

وی با تبیین بخش اقتصادی ادامه داد: بخش اقتصادی همان نهاد های اقتصادی هستند و بخش واقعی، بنگاه های تولیدی هستند و باید بردوش کشنده بخش اقتصادی باشیم. وظیفه تحول گرایی بر دوش افسران بخش اقتصادی اقتصاد ایران است. خاندوزی در انتها سخنان خود گفت: چنین ظرفیت بالایی در نظام بانکی کشور حتما می تواند سال 1401 متفاوتی را رقم بزند. یکی از گام های تحول که مد نظر ما است، توجه ویژه به تسهیلات خرد سهل و ساده است. اساسا تسهیلات گیرندگان خرد و خوش حساب، کم ریسک ترین بخش اقتصادی کشور هستند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر پرداخت سهل وام ها خرد به مردم و خطاب به مدیران بانک های دولتی گفت: از همه مدیران می خواهم تا فردا ظهر بخشنامه بانک خود را در سایت شان بارگذاری نمایند تا مردم ببینند تا مردم جزئیات و حتی کمبود ها را ببینند.

خاندوزی تاکید نمود: حتما شیوه نظارت و اعتراض به عملکرد شعب در سایت بانک درج گردد تا مردم بتوانند مشکل خود را برای مطالبه ضامن اظهار نمایند و کوشش کنید ظرف 48 ساعت پاسخ داده گردد، اگر مشکل حل نشد در تغییر مدیران شعب بانکی درنگ نکنید

وی اضافه نمود: باید بخشی از منابع بانک ها برای پرداخت وام های خرد در نظر گرفته گردد، این سیاست ها برای خودنمایی نیست بلکه برای بازگشت امید به مردم است.

خاندوزی تاکید نمود: هیچ بهانه ای از سوی مدیران شعب بانک های دولتی درباره تسهیلات بدون ضامن پذیرفته نیست

وی با بیان اینکه درباره ضمانت اجرای مصوبه تسهیل پرداخت وام های خرد، دو ضمانت پیش بینی شده است ادامه داد: نخست اینکه متن نهایی این توافق با همراهی هیئت مدیره بانک های دولتی تنظیم شده و محدودیت های احتاقتصادی پیش بینی شده است و هم اکنون بانک های دولتی با این هماهنگی به سراغ اجرای مصوبه رفته اند.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: دوم اینکه در جلسه امشب با هیئت مدیره بانک های دولتی و مدیران استانی آن ها دو نظارت پیش بینی شد، به این ترتیب که هم بازرسی هر بانک نظارت خواهد نمود و هم بازرسی وزارت اقتصاد بصورت برخط بر این مصوبات نظارت می نماید و با مدیران شعب متخلف با سرعت و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

وی افزود: درباره خودداری بعضی بانک های دولتی از ارائه وام در ماه های انتهای سال باید گفت اگر فردی از قبل نوبت وام او فرا رسیده و شرایط لازم را داشته باشد باید بتواند تسهیلات خود را بدون ضامن دریافت کند و از فردا بعد از ظهر که مصوبات ابلاغ می گردد هیچ بهانه ای از مدیران شعب پذیرفته نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خاندوزی: تسهیلات خرد ریسک کمتری برای بانک ها دارد، در برکناری مدیران متخلف شعب بانکی درنگ نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاندوزی: تسهیلات خرد ریسک کمتری برای بانک ها دارد، در برکناری مدیران متخلف شعب بانکی درنگ نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید