سمنو چه فوایدی دارد؟

به گزارش وبلاگ دایی جان، تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت جوانه گندم ماده اصلی تشکیل دهنده سمنو است که غنی از ویتامین های گروه B مانند B6، B1 و بعلاوه ویتامین E است.

سمنو چه فوایدی دارد؟

به گزارش ایسنا، سیاوش فاضلیان در مورد فواید سمنو، اظهار کرد: سمنو یک دسر خوشمزه، مقوی و انرژی زا است که یکی از ارکان اصلی سفره هفت سین نیز محسوب می گردد، ماده اصلی تشکیل دهنده سمنو جوانه گندم است البته می توان از جوانه جو نیز در طبخ آن استفاده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه جوانه گندم ماده بسیار مفیدی است، اضافه نمود: این ماده غذایی غنی از ویتامین های گروه B مانند B 6، B 1 و بعلاوه ویتامین E است، در جوانه گندم موادی مانند سلنیوم و منیزیم نیز وجود دارد که تاثیر بالایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان معتقد هستند که جوانه گندم در سلامتی پوست بسیار حائز اهمیت است و می تواند با مواد آنتی اکسیدان که در خود دارد به شادابی و زیبایی پوست یاری بالایی داشته باشد بعلاوه افرادی که به یبوست مبتلا هستند و یا احساس خستگی و بی حالی دارند می توانند برای برطرف این مسائل از سمنو استفاده نمایند.

فاضلیان عنوان نمود: والدین می توانند در تمامی طول سال از سمنو به عنوان یک میان وعده برای بچه هایی که بد غذا هستند و از خوردن نان، برنج و درمجموع گروه غلات امتناع می نمایند و میل بیشتری برای خوردن مواد غذایی با ارزش پایین دارند استفاده نموده و مصرف سمنو را تنها مختص عید نوروز و روز های ابتدایی سال تصور ننمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بانوان باردار و شیرده نسبت به سایر افرد احتیاج بیشتری به ریز مغذی ها دارند، اضافه نمود: این افراد می توانند برای تامین مواد مورد احتیاج بدن خود از سمنو استفاده نمایند، زیرا سمنو به علت داشتن جوانه گندم یا جوانه جو اندازه قابل توجهی از ویتامین گروه B بدن را تامین می نماید بعلاوه ویتامین های C، E، بتاکاروتن و سلنیوم می توانند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری نمایند و منیزیم موجود در آن نیز موجب کنترل فشارخون فرد می گردد.

وی توضیح داد: مصرف سمنو به وسیله ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا گلیکوژن عضلات افراد به علت انجام ورزش های سنگین تخلیه می گردد، اما مصرف سمنو می تواند بسیار یاری نماینده باشد بعلاوه سمنو به علت داشتن مقدار بالای کالری و کربوهیدرات می تواند احتیاج بدن ورزشکاران را تامین کند، وجود ویتامین های گروه B در سمنو که در تامین انرژی و چرخه تنفسی نقش دارند موجب بهبود عملکرد ورزشی این افراد می گردد بعلاوه یکی دیگر از مواد موجود در سمنو که برای ورزشکاران مفید است و موجب جلوگیری از گرفتگی عضلات آن ها می گردد منیزیم است.

فاضلیان یادآور شد: جوانه ها مانند جوانه گندم و جو اندازه زیادی آب و فیبر دارند که این مواد موجب دفع کامل مدفوع شده و درنتیجه از سرطان روده پیشگیری می نماید بعلاوه مصرف سمنو برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند می تواند موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان نمود: در فرآیند جوانه زدن گندم ویتامین ها و املاح معدنی موجود در گندم ممکن است چندین برابر شوند و پروتئین ها نیز قابلیت هضم بهتری پیدا می نمایند بعلاوه در فرآیند جوانه زنی نشاسته تجزیه شده و به واحد کوچک تری به نام مالتوز تبدیل می گردد که درنتیجه شیرینی طعم سمنو را در پی دارد و توصیه می گردد افراد از مراکزی سمنو تهیه نمایند که برای پخت از شکر استفاده نمی نمایند.

وی اضافه نمود: با توجه به این موضوع که در هر 100 گرم از سمنو حدود 300 کالری، انرژی موجود است افرادی که وزن بالایی دارند و به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند باید از افراط در مصرف سمنو پرهیز نمایند، زیرا مصرف بیش از حد سمنو موجب افزایش وزن می گردد و درنتیجه فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت و چربی خون بالا قرار می دهد.

فاضلیان با بیان اینکه تهیه سمنو از مراکز معتبر بسیار مهم است، ادامه داد: افراد برای خرید سمنو به مراکز روباز مراجعه ننمایند، زیرا در چنین شرایطی سمنو به روش های مختلف مانند گرد و خاک دچار آلودگی می گردد بعلاوه درصورتی که سمنو طعم ترشیدگی داشته باشد نشان دهنده فاسد بودن آن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: افرادی که اقدام به پخت سمنو می نمایند می توانند از بادام و منابع اسید های چرب امگا سه مانند گردو در طبخ استفاده نمایند و یا به عنوان تزئین روی سمنو به کار ببرند، زیرا در این صورت مقدار ریزمغذی های سمنو افزایش پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سمنو چه فوایدی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمنو چه فوایدی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید